Gå til innhold
Arkivverket

«it hundrede, førgetiufffge och thou nummererede blader», hvor mange sider er det?

Bente Øien Hauge
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/rg20090513650482

Indre Sogn tingrett, AV/SAB-A-3301/1/F/Fa/L0001: Tingbok 1, 1648-1652, s. 0b-1a

På autorisasjonssiden som er undertegnet av Ove Bjelke i 1648, står det «Wdi denne boeg findes it hundrede, førgetiufffge och thou nummererede blader»

Først tenkte jeg at det ble det 100 + 80 + 2.  Altså 182.
Det er bare høyresidene som er paginert, og tingbok 1 ser ut til å ha 98 eller 99 nummererte sider. Det dobbelte av det er jo 198. Så det stemmer jo ikke.
Skal «thou» være tolv? I så fall tenker jeg 100 + 80 + 12 = 192. Og det stemmer heller ikke. 

Så jeg håper noen med mer kunnskap og/eller klarere hode kan hjelpe meg å forstå hva Bjelke skrev. 

Skjermbilde 2025-09-12 kl. 23.45.42.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja, fordi jeg er halvt dansk, så mente jeg at det måtte stå 4x20.

A2 har en ny nummerering, men jeg skal lete mer, om det er en del 2 av A1 også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Førgetiuffge" = "fyrretyve" betyr 40. Det ser man når man leser hele teksten i ordboka som det lenkes til ovenfor. 80 heter firsindstyve.

"It hundrede, førgetiuffge och thou" nummererede blader" betyr 142 nummererte blader. Det er bare arkene som er nummert, så det blir til sammen 284 sider.

Dette står i autorisasjonen av protokollen foretatt av Offue Bielcke 21. Juni 1648. Protokollen er ført fra og med 1. juli. Protokollen var på forhånd klargjort med 142 ark.

Siste innførsel er på folio 94b. Neste side, folio 95a er blank. Forklaringen må være at resten av protokollen er blanke sider og derfor ikke skannet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   2 medlemmer

• Per Jacob Desserud
    • Harald Jarl Runde
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.