Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Josef Seufert's agent nr 39?

Veronika Høyer
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har et nytt mysterium å løse opp i. Under andre verdenskrig ble Egil Høyer angitt av en av Josef Seuferts agenter. Dette skal visstnok være en sykepleierske, og gikk under kodenavnet agent nr. 39. Dette er info jeg har fått fra boken "Hitlers hemmelige agenter" av Tore Pyser (s.226). I følge den skal hun også ha vært en svigerinne av en av Egil Høyers brødre, som da var major i England. Han hadde to brødre; Hans Arild og Fridtjof Bjarne, som begge var gift. Har ikke helt utelukket Hans Arilds kones søsken, men Fridtjofs kone Ingeborg Else har 3 søstre som virker mest logisk at det kan være da jeg vet Fridtjof var major og var ofte i England under krigen. Derimot finner jeg ingen info om noen av disse var sykepleierske. Disse søstrene var Svanhild Nordby f. Olsen (f. 1904), Gudrun Nilsen f. Olsen (f. 1897) og Dagmar Olsen (f. 1895). Har prøvd å søke meg rundt på google, digitalarkivet, bøker, gamle aviser - men finner ingenting. Tok kontakt med Tore Pryser, forfatteren som hadde denne infoen, men han hadde ikke spesifikt navn lenger - og mente dette skulle være tilgjengelig et sted, altså navnene på Seuferts agenter. Er det noe sted jeg kan lese navnene til Seuferts agenter og løse opp i mysteriet? Har også tittet innom landssviksarkivet, og lest både på Seufert og Dirrank, men der sto det ikke noe ift agent 39. All hjelp og tips tas i mot med stort takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Allan! Jeg tittet faktisk på den boken selv rett før du kommenterte. Det må jo nesten være henne, men at det var noe misinformasjon i boken av Tore ift at det var sykepleierske - men heller syerske. Var ikke klar over at Else Høyer f. Tyskerud hadde en søster, men har sjekket opp begges døpsregister og det stemmer at de er søstre. Tusen takk for hjelpen her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.