Gå til innhold
Arkivverket

Gammel grunnbok 3437-Sel, Gårdsnummer 198 mangler bruks nr. 7

Jan Haugseth
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg søker informasjon om Buflåten i Sel kommune som i følge Norgeskart har gårdsnummer 198 og bruks nr 7. Når jeg søker i grunnboks arkivet så finner jeg bare bruk 1 til 6. Er det mulig å finne grunnboken for bruks nr. 7? Ingen av de andre grunnbøkene omhandler Buflåten, jeg har saumfart de. 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Haugseth skrev:

Jeg søker informasjon om Buflåten i Sel kommune som i følge Norgeskart har gårdsnummer 198 og bruks nr 7. Når jeg søker i grunnboks arkivet så finner jeg bare bruk 1 til 6. Er det mulig å finne grunnboken for bruks nr. 7? Ingen av de andre grunnbøkene omhandler Buflåten, jeg har saumfart de. 

53 minutter siden, Roy-Petter Askim skrev:

Eiendomsregisteret oppgir at den er utskilt fra bruksnr. 2 så sent som 19/06-2014??

Manuelle grunnboksblad ("Gammel grunnbok") ble avviklet til fordel for elektronisk grunnbok ca. 1991, og derfor finnes det manuelle grunnboksblad kun for eiendommer som eksisterte pr. 1991. Grunnboksbladene inneholder følgelig heller ikke opplysninger etter 1991.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Det vil altså si at all informasjon vedr denne eiendommen er tapt? Eller finnes den på et nytt gårdsnummer? Jeg forsøker å hente informasjon om familien som bodde på Buflåten siden min Oldemor er derfra. Og Tipp oldefar, og Tipp tipp oldefar, og Tipp tipp tipp Oldefar osv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Jan Haugseth skrev:

Hmm. Det vil altså si at all informasjon vedr denne eiendommen er tapt? Eller finnes den på et nytt gårdsnummer? Jeg forsøker å hente informasjon om familien som bodde på Buflåten siden min Oldemor er derfra. Og Tipp oldefar, og Tipp tipp oldefar, og Tipp tipp tipp Oldefar osv......

Det er ingenting som har blitt slettet eller har gått tapt, men du spør altså om eiendom (bnr. 7) som først ble skilt ut (fra bnr. 2) i 2014. Når jeg ser på kart, ser det ut til at dette er et klassisk tilfelle av at et tun har blitt skilt ut som en egen eiendom med nytt bruksnummer, mens innmark og utmark har beholdt det opprinnelige bruksnummeret.

Historikken til det nåværende bnr. 7 før 2014 vil derfor være registrert under bnr. 2. Bnr. 2 ser ut til å hete Flåt(t)en i matrikkelen, men det er vel bare et annet navn for Buflåten. Matrikkelgården gnr. 198 heter jo Bu Øvre, så Flåten under Bu og Buflåten blir i bunn og grunn samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK Takk for hjelpen. Jeg trodde bruk 2 bare var seteren til Buflåten og det ser slik ut. Buflåten er bare en husmannsplass og ikke veldig lenge brukt. Jeg leter videre med en informasjonen jeg har fått nå. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet - feilpostet

Endret av Trond Mølmen Tollefsrud
feilpostet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   1 medlem

• Trond Mølmen Tollefsrud
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.