Gå til innhold
Arkivverket

Pf - i Folketellingen 1920

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

I 1920 folketellingen står et uegte barn som Pf. (privat forsørget) av slektninger.

Men hva betyr egentlig det? At faren og/eller moren betaler direkte til pleieforeldrene? At pleieforeldrene betaler for barnet?

Og - ikke minst - betyr det at det ikke finnes opplysninger om barnets far; bidragsplikt ol?

Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om du la ut lenke til den aktuelle folketellingen, for å se hvor i landet dette er. 

Vet du om noen av pleieforeldrene var i slekt med barnets foreldre? Hvor ble barnet født? 

Har fattigvesenet vært inne? Vergeråd? - jeg tenker på i forbindelse med plasseringen. 

Vet ikke om dette er aktuelt, da vi ikke vet om det dreier seg om et barn, født i Kristiania:

https://www.ude.oslo.no/Oslo-patriot/th27.html

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat forsørget (forkortet Pf) forekommer som svaralternativ for personsedlenes spørsmål 6 om levevei. Se f.eks.: https://www.digitalarkivet.no/fs10151606034738

Her skulle man oppgi hva man levde av, f.eks. yrke eller pensjon. Men mange kunne ikke forsørge seg selv, og da var man enten offentlig forsørget (f.eks. av fattigvesenet) eller privat forsørget. Også barn som bodde hjemme hos sine egne foreldre, vil i mange tilfeller være oppført som privat forsørgede.

Formålet med folketellinga var utarbeidelse av statistikk, og man hadde ikke noen ambisjon om å samle opplysninger om hvordan den private forsørgelsen var organisert i hvert enkelt tilfelle. Så om det står at barnet er privat forsørget av slektninger, er det ikke mulig å si noe mer konkret ut fra folketellinga alene.

Om faren betalte underholdsbidrag, må du søke opplysninger om det i andre arkiver. Les mer i Liv Myklands Håndbok for brukere av statsarkivene (2005), s. 271-273: https://www.digitalarkivet.no/db10171808729375

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Grethe Flood skrev:

Det hadde vært fint om du la ut lenke til den aktuelle folketellingen, for å se hvor i landet dette er. 

Vet du om noen av pleieforeldrene var i slekt med barnets foreldre? Hvor ble barnet født? 

Dette er såpass "nylig" at jeg pga slektninger ikke ønsker å være konkret om hvem det gjelder. Beklager.

Jeg lurte kun på om det var umulig å finne opplysninger om barnets far hvis barnes underhold ble sørget for privat - eller om han kunne finnes i noen arkiver likevel.

Svaret fra Arkivverket ved Kristian Hunskaar forstår jeg slik at "Privat forsørget" ikke sier noe om hva slags opplysninger som kan finnes om barnets far.

Så da må jeg lete videre.

Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.