Gå til innhold
Arkivverket

Hamburg. Alfred Eckmann / Junge.

Per Reppen
 Del

Recommended Posts

Alfred var født omkr. 1903-1904 i Hamburg. Foreldrene var Gustav Heinrich Eckmann og Fanny Junge. Ho døde 29. november 1904.

Alfred tok Junge som etternavn. Han var Brannmester (Havne-brannmester) i Hamburg til han gikk av med pensjon. Han var gift med Alma (ukjent etternavn).

Eg har full oversikt over familien ellers, men Alfred mista familien her i Norge kontakten med.

Er det nokon som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2025 den 13.28, Per Reppen skrev:

Eg har full oversikt over familien ellers, men Alfred mista familien her i Norge kontakten med.

På hvilken måte hadde Alfred familie i Norge? Var moren hans norsk født? Og hvorfor tok han Junge som etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien var tysk. Alfred hadde ein tysk slektning i Norge. Det er Alfred sitt livsløp som er av interesse. Han brukte mora sitt etternavn som var Junge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Gustav H hadde vært gift før.
Han giftet seg først med Cecilia Nibbe i 1887.
Han giftet seg med Fanny Junge i 1901.

Det finnes mange oppføringer på Alfred Junge i telefonkatalogene for Hamburg. Disse finnes på Ancestry.
Det kan gi deg et bilde av hvor han bodde.
Utfordringen er å finne den riktige Alfred. 
Da bør vi lete etter fødsel og giftemål med Alma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lars, men disse opplysningane har eg. Eg har også leita i telefonkatalogane for Hamburg etter Alfred Junge, 

Alfred og Alma er vanskeleg å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2025 den 13.28, Per Reppen skrev:

Han var Brannmester (Havne-brannmester) i Hamburg til han gikk av med pensjon.

Når gikk han av med pensjon? Hvor har du funnet det? 

Et langskudd: Du skriver at han var Havne-brannmester. I 1913 åpnet brannvakt Petroleumshafen i Hamburg:

https://bos-fahrzeuge.info/wachen/39882/BF_Hamburg_F_36_Petroleumhafen_FW_aD 

Som sagt, et langskudd.... 

Finner denne nettsiden, hvor man kan laste ned alfabetiske registre over fødsler i Hamburg:

https://www.hamburg.de/politik-und-verwaltung/behoerden/behoerde-fuer-kultur-und-medien/einrichtungen/staatsarchiv/332-5-standesaemter-generalregister-geburten-111054

Sletter innførsel om Alfred Otto Paul Eckmann, f. 1910 - Fanny døde i 1904. 

Endret av Grethe Flood
Fanny døde i 1904. Da må dette være feil Alfred.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også alfabetiske generalregistre over vielser i Hamburg fram til og med 1940, som ligger åpent ute på nettet. Du må laste ned de aktuelle bindene og lese dem i en pdf-fil:

https://www.hamburg.de/politik-und-verwaltung/behoerden/behoerde-fuer-kultur-und-medien/einrichtungen/staatsarchiv/332-5-standesaemter-generalregister-heiraten-111056

Så spørs det om Alfred hadde tatt etternavnet Junge da han giftet seg. Det blir vanskeligere å finne Alma, siden du ikke vet etternavnet hennes... Og om de giftet seg i Hamburg. Og om jeg i utgangspunktet har funnet riktig Alfred i generalregistrene over fødte i Hamburg. 

Ellers hadde det vært til hjelp om man hadde hatt flere opplysninger f.eks. da Gustav døde i 1932, jeg tenker da om det kan stå noe om etterkommere/barn/arvinger - jf. de norske dødsfallsprotokollene. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe.

Her er det mykje å ta tak i, men spennande. Dødsmeldingane for Fanny og Gustav har eg funne. Det står ikkje noko om barn i dei.

Kanskje kan ekteskapsregisteret gi svar. Brukte han Eckmann eller Junge då han gifta seg. Eg må bla gjennom begge. Her er det berre å ta tida til hjelp 🙂

Igjen takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du kjenner til Alfred, og vet at han giftet seg med en Alma, har du noen kilder til disse opplysningene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også funnet alfabetiske generalregistre over dødsfall for Hamburg fram til og med 1990.

https://www.hamburg.de/politik-und-verwaltung/behoerden/behoerde-fuer-kultur-und-medien/einrichtungen/staatsarchiv/332-5-standesaemter-generalregister-sterbefaelle-111058

I generalregisteret for årene 1978-1983 finner jeg en Alma Louise Junge, d. 13.05.1981. 

I generalregisteret for årene 1972 - 1977 finner jeg en Alma Paula Auguste Berta Junge, d. 11.03.1974

I generalregisteret for årene 1966-1971 er det Alma Katherine Junge, d. 30.10.1971

Utfordringen er at vi ikke vet når Alfred og Alma døde. Jeg har sjekket registrene for årene 1984-1988 og 1989-1993, og i det siste registeret finner jeg en Alfred Wilhelm Fritz Junge, d. 20.06.1991. Det står Hamburg/Wandsbek under Standesamt og et registernummer 1907/1991. Men det behøver ikke å være din Alfred. 

Jeg har gjort et nytt oppslag i generalregisteret over fødte i Hamburg 1901-1910, denne gangen på etternavn Junge, og her finner jeg en Alfr. Aug. Junge, f. 9.11.1904. Men det er vel kanskje lite sannsynlig at han het Junge allerede ved fødselen... 

Skjermbilde 2025-09-28 162050.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. september 1927 døde det et lite barn i Kieslingswalde, Preussen. Hun het Elsa/Else Linda.

Foreldrene var Alfred Junge og Alma Junge (født Jäsch).

Dette var ikke i Hamburg, men far er registrert som "løytnant", og kanskje bodde han et annet sted da han var i militæret?
Mulig bomskudd, men tidsaktuelt. Og det er ikke mange andre kombinasjoner av Alfred og Alma Junge.

Östpreussiska provinser, Tyskland [Polen], diverse befolkningsregister, 1874-1945 - Ancestry.se

Else Linda Junge.jpg

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe.

Enig med Lars, her har du gjort ein kjempejobb. Eg har fått litt å jobbe med her. 

Mange takk for god hjelp.

Hei Lars.  

Dette ser veldig interessant ut.  Alfred måtte nok gjere si militærteneste han også, så teneste i Preussen er ikkje usannsynleg.

Dette må eg også sjå meir på.

Mange takk for god hjelp til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.