Gå til innhold
Arkivverket

Johan August - hvor er han hen i 1860-tallet?

Veronika Høyer
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har lett opp og ned men finner så og si ingen informasjon om hvor min slektning styrmand Johan August Høyer (f. 1826 Strømsø, Drammen) er hen i hele 1860-tallet. Han er gift med Maren Hansdatter Nærum (f. 1830 Rygge).

Dette er infoen jeg har:

- 1859 Siste oppføring i avis, med båten hans er november 1859, da ankom han Kristiania.
- 1860 : Gift kvinne Maren får i mars et barn med en annen person. 

- 1865 : Folktelling. Maren bor hos sine foreldre på Nærum nordre gård, med barnet. Hun står som sivilstatus f (fraskilt). Ingen spor av Johan verken i Drammen, Kristiania, Rygge eller Moss så vidt jeg vet. 
- 1866 : Maren får sønnen Hans (des 1866). Her står barnet som uekte, men senere har fars navn (tror det er marens far Hans Larsen som står originalt) blitt krysset ut og byttet ut med bare «johan». 

1870 : Første «spor» av Johan igjen. Han har uavhentet mail i mai, i Moss.

1875 : Her bor han i Oslo, sammen med Maren og to barn. De står begge som gift. 

Så hvor er han egentlig i årene 1860-1870? Er det noen som klarer å drive opp noen spor? Var han i utlandet (f.eks USA) eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å komme med, Veronika. Han var jo sjømann, så han kan ha seilt hele 1860 tallet for alt det vi vet. Flere av min mors onkler var på langfart med fullriggere og barker. De var ute i flere år av gangen tidlig på 1900 tallet. Ti år er ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Frank Marton Pedersen said:

Tusen takk Frank for disse sjømannsrullene, de har vi ikke sett noe til tidligere. Klarer du (eller noen andre) tilfeldigvis å lese hva som faktisk står i link nr. 2? Spesielt under referanse til andre ruller? 

Synd de ikke er for årene 1860-70, men kan være de andre rullene nevner det 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.