Gå til innhold
Arkivverket

Krigssjømenn mønstringsruller i den norske handelsflåten (Nortraship), under andre verdenskrig.

Recommended Posts

Jeg driver med slektsforskning på en norsk slektning som var i den norske handelsflåten (Nortraship) under andre verdenskrig (1939–1945).

Jeg vet at han seilte som skipper/hvalfanger på DB/HVB Globe VIII, i sesongen 1940–1941 i Antarktis (Sørhavet). DB/HVB Globe VIII var da en del av DB/FLK Ole Wagger-ekspedisjonen.

Jeg vet at han kom med DB/HVB GLOBE VIII til Grytviken 19. januar 1941, sammen med DB/FLK Thorshammer-ekspedisjonen, etter at ekspedisjonen hadde flyktet fra nazistenes kapringsraid i Sørishavet 13.–15. januari 1941.

Jeg vet at han kom til Grytviken tidlig i januar 1945 og deretter jobbet noen måneder for C.A.P (Compaňia Argentina de Pesca S.A) og kom hjem til Sandefjord etter andre verdenskrig, med S/S Harpon 14. juni 1946. Han hadde da vært borte fra Norge og familien sin i omtrent 6 år.

Det norske sjømannsregisteret ble snikende nok ikke oppdatert i krigsårene, men spørsmålet mitt er hvor jeg kan finne hvilke Nortraship-skip han jobbet på i årene 1939–1945. Jeg har sjekket krigssjømannsregisteret i Norge, men har ikke funnet noe. I tillegg til å bli mønstret ombord i DB/HVB Vestfold VIII, 1939-1940.

https://www.krigsseilerregisteret.no/sjofolk/420848

Hvor kan man finne ut hvilke Nortra-skip han seilte med i krigsårene 1939–1945?

Med vennlig hilsen.

Pelle Jansson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.