Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Larsdatter og Ingeborg Lassesdatter Brastad. Hvem er hvem, og hvor er den andre?

Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Ingeborg Martha Larsdatter f. 9/8 1866 og Ingeborg Lassesdatter  f. 14/2 1868 var kusiner på Brastad, Vestnes. Ingeborg Martha vokste opp på bnr 4, mens den andre vokste opp på bnr 5, Myrene. I FT 1900 har deler av familien til Ingeborg  Martha flyttet til bnr 7, Fredsvik, trolig fordi eldste bror hadde overtatt farsgarden. I samme folketelling finnes Ingeborg Lasdatter f. 1867 på bnr 7 som syerske. Denne Ingeborg er markert med D og er derfor trolig Ingeborg Martha. Men hvor er Ingeborg Lassesdatter i 1900? Henne har jeg ikke klart å finne.

I FT 1910 finnes Ingeborg Larsdatter f. 16/2 1869 på bnr 5 som syerske. Det sies også at hun underholdes av bnr 7 der mor til Ingeborg Martha nå sitter som føderådskone. Det står at hun er datter, men til hvem?. Far til Ingeborg Lassesdatter var bruker på bnr 5, men døde tidlig. Selv om bruket har vært drevet av en ny familie i mange år sitter mor til Ingeborg Lassesdatter på bruket som føderådskone. Hun het forøvrig Ingeborg Larsdatter, men skrives her som Lassesdatter. Det er altså ting som taler for at Ingeborg på bnr 5 kan være hvem som helst av de to kusinene.

Jeg finner altså bare en av de to kusinene ved hver av de to nevnte folketellingene. Hadde jeg funnet den andre ville saken kanskje vært oppklart, men så langt har jeg lett forgjeves. Begge er ugifte og i live ved de to folketellingene. Ingeborg Martha bor hos sin datter i 1920 og Ingeborg Lassesdatter kjøper en tomt i nærheten i 1912 og bor der sammen med sin søster livet ut.

At navnene er så like har tydeligvis vært en utfordring både for prester og folketellere, noe som er fullt forståelig. 

006 Ingeborg Lasdatter - 0009 Brastad (Fredsvik) - 002 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1900 for 1535 Vestnes herred - Digitalarkivet

008 Ingeborg Lassesdatter - 0001 Brastad - 002 Helland - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 1535 Vestnes herred - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.