Gå til innhold
Arkivverket

Gjest Baardsens hjelpere.

John Fjeldstad
 Del

Recommended Posts

I boken, jakten på på Gjest Baardsen: En biografi, skrevet av Erling Gjelsvik 2000, dukker navnet Nils Thorsen Bjørstad opp.

Side 297, står han oppført som tidligere soldat fra Sunnmøre dimittert i 1815 og  eier av et hus, bor sammen med sin kone Anne Rasmusdatter og fire mindreårig barn. . En rekke ganger hjelper  han Gjest Baardsen fra å unnslippe fra politiet, (han gjemmer han i husets loft mm)han blir  domfelt et par ganger for å ha hjulpet Gjest, og hindret politiet i sitt arbeid. 

Han dør i 1843, sekstitre år gammel.

Ref: Den brave soldaten fra Sunnmøre kommer aldri helt til hektene etter sitt samkvem med Gjest Baardsen og hans gjeng.-Han dør i 1843, sekstitre år gammel. Da er Nils-han som en gang var stolt huseier, kalte seg vertshusholder og var for borger å regne-registrert som allmisselem

Ref samme bok side 359-390-447-453 og 495.

Jeg søker å få bekreftet så godt det lar seg gjøre  om overnevnte Nils Toresen Bjørstad (Bjorstad) er mannen jeg søker som er  tippoldefar til Trygve Bjørstad/Bjorstad.

Trygve Bjørstad f. 17. mars 1901 Hadsel Nordland d. 8.juli  1970. Ft. 1910 Olshaug, Aandstad ekteskap 30.juni  Margith Konradsen.

Trygves  far: Teodor Bjørstad f. 30.aug. 1875 Aandstad Hadsel Nordland. d. 9.juni 1959 Aandstad Hadsel Nordland. (Dåp 7.mai 1876  ft. 1910 Olshaug Hadsel.)

https://www.digitalarkivet.no/kb20050316010070

Teodors far: Martinus Bjorstad f. 30.des.1822  Rode 9 Bergen (Usikker.) ekteskap til Johanne Eriksdatter 17.juni Hadsel Nordland d. 16.des. 1906 Hadsel.

https://www.digitalarkivet.no/kb20050419030334

Alle de overnevnte føler jeg at jeg har grei kontroll på.

Martinius oppgir i  sitt ekteskap,  N. Bjørstad som far, det er han jeg søker å få bekreftet.  

Er N. Bjørstad=Nils Toresen Bjørstad f. 1781 (Tvilling med Peder) Bjørstad Nordal Møre og Romsdal.?

Nordal bygdebøker .B.5 D.I.B 5D.I Tafjord Leonard Linge   Side 61 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som er kobla saman om Nils hos Histreg - HBR - Personside - og det ser rimeleg plausibelt ut.

Ligg også informasjon på Martinus som stemmer med det du har.

Finst det rein mannslinje etter Trygve? Dette hadde vore ei spennande linje å Y-teste.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygve giftet seg 30 juni 1929 med Margit Konradsdatter, de fikk en datter Laila Camilla Bjørnstad, 19.juli 1931, 

Laila Camilla giftet seg 17.nov. 1951 med Gunnar Hermann Johnsen, de fikk en sønn Arnt Gunnar Bjørnstad f. 23. juni 1952.d 1990.

Trygve giftet seg på nytt med Eldbjørg Alise Torkildsen i mars 1940, de fikk to barn sønn  Bård Arild Bjørnstad f. 23 aug. 1940 død 4.jan 1968.

Datter Tove Elisabeth Bjørstad f. 7.juli 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, John Fjeldstad skrev:

Trygve giftet seg på nytt med Eldbjørg Alise Torkildsen i mars 1940, de fikk to barn sønn  Bård Arild Bjørnstad f. 23 aug. 1940 død 4.jan 1968.

Så dessverre ikkje rein mannslinje her. Men du fekk i alle fall bekreftelsen du var ute etter på Martinus 🙂

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.