Gå til innhold
Arkivverket

Korrekturlesing av kirkebøkene

Henry Pedersen
 Del

Recommended Posts

Har i lengre periode opplevd en treghet fra Digitalarkivet i tilbake meldinger og publisering av kirkebøkene. Sender inn ferdig korrektur leste kirkebøker, men hører ikke noe mer. Ber også om å få tilsendt nye, purrer også på dette men ingen ting skjer. Spesielt dette med å ikke få tilsendt nye for korrekturlesing er deprimerende. Har sendt inn kirkebøker for et år siden som fortsatt ikke er publisert.

Er det andre som opplever denne tregheten??

Det er i hvert fall ikke noe som oppmuntrer til å fortsette med dette arbeidet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2025 den 9.44, Henry Pedersen skrev:

Er det andre som opplever denne tregheten??

Det ble startet en diskusjonstråd i vår og Steinar Vasaasen har gitt en statsus pr 11. september om at det går bedre nå:

Se slutten på denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg kan bekrefte at det fra min side ser ut til å ha "løsnet en propp" nå i høst, men skulle nok gjerne sett at DA kunne spandert litt mer ressurser på å følge opp korrekturlesingen. Det er nok fortsatt et ganske stort etterslep i dette arbeidet. Hvor stort er det vel bare DA som kan svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan bekrefte at det er flere "propper" i systemet, men vi er i gang med å republisere korrekturleste AMF-filer. Vi beklager at det tar tid, noen ganger lang tid, før korrekturleste filer blir republisert. VI beklager også at vi er på etterskudd med å sende ut nye filer til AMF-korrektur. Vi gjør tiltak for å bedre på situasjonen, men det vil ta tid før alt er republisert og alle har fått tilsendt nye filer til korrektur. (Det gjelder også nye frivillige som melder seg). 

Vi setter stor pris på arbeidet dere frivillige gjør med AMF-korrektur, og beklager at vi ikke har kapasitet til å følge deres arbeidstempo i perioder. Det vil bli bedre etter hvert som vi kommer ajour, noe som vil ta noen måneder. 

Steinar Vasaasen skrev følgende i et annet innlegg, noe vi kan bekrefte og oppfordre til: 

"En av "nøklene" til rask republisering slik jeg har erfart, er at de filene som sendes inn etter endt korrekturlesing har svært få gjenstående "??". Her kan nok vi frivillige trolig hjelpe hverandre til å løfte kvaliteten ytterligere. Så vidt jeg vet blir ikke filene republisert uten at en ansatt har forsøkt å tyde de gjenstående "??". Dette betyr at jo færre ??, jo raskere republisering. Jeg vil derfor oppfordre til hyppigere bruk av AMF-forumet. Her er det ofte hjelp å få !" 

Vi håper på forståelse for at vi gjør så godt vi kan innenfor de rammene vi har,

Med vennlig hilsen 

Marianne Herfindal Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.