Gå til innhold
Arkivverket

To ord i et skjøte fra 1868 i Gudbrandsdalen.

Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å tyde siste del av to ord i et skjøte. Setningen starter på 4. linje på høyre side her: 

Mellom-Gudbrandsdal sorenskriveri, AV/SAH-TING-038/H/Hb/L0004: Pantebok nr. 4, 1865-1869, s. 395
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070117611374

"Med i Handelen følger Halvdelen af det Vanding…… som hører til

Gaarden.  Alle de paa den solgte Strækning værende Vandrender,

samt Raastør og Høe…. følger ligeledes med i Handelen."

Legger også ved bilde der ordene er markert med rødt.

202b2edb-43cc-46c2-a8f7-8192b036ba33.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var en nøtt eller to. Har absolutt ingen fasit, og aner ikke om mine ukvalifiserte gjetninger (og dét er det) overhodet er gangbare ord.

Men for kanskje å animére kyndigere folk til å se på saken:

1: Vandingsvand [som må sies å være «smør på flesk» . . .]

2: Høeveed [ferdige hesjestenger i motsetning til råstauren?]

Som sagt – helt i det blå, for ikke å si det sorteste mørke.

Mvh

PS:

Har uten hell prøvd å finne andre «gs»-kombinasjoner – det burde vel strengt tatt være en lang «s» etter g-en i mitt fantasifulle Vandingsvand?

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Even, det er gode forslag, for nå dytta du meg inn på et annet spor med kommentaren både om hesjing og lang/kort 's'.

Det siste ordet først: Nå kom jeg på at far brukte ordet hessved om det han trengte til å sette opp hesjer (hesskreka og slinner), og jeg tror nå at det jeg har lest som 'Høe...' skal være 'Hes...' , altså Hesveed. Det passer dessuten i konteksten til råstauren. 

Jeg søkte på vandingsvand på nb, og der flommer det over med litteratur, aviser og hefter som inneholder ordet, så jeg tror du har tydet riktig!

Ikke helt enkelt å skjønne hvordan halvparten av vanningsvannet kunne beregnes - de måtte vel lede vannet fra en bekk eller ei å i nærheten, men de hadde sikkert gode løsninger på det den gangen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.