Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter mer info om Johan Larsson trolig skrevet Johan Aron Larsen eller Johan Larsen f. 1857

Terje Ånonli
 Del

Recommended Posts

Har i et annet spørsmål tatt opp denne mannen og for en tid tilbake, myr er funnet er oppgitt forskjellige fødselsdatoer i den siste sak om han der han ble fengslet for brannstiftelse er fødselsdato oppgitt til 7. juli 1863, i andre registre er den oppgitt til 1. juni 1857 som nok er den riktige, det står 1957 flere steder også i domspapirene

Det er veldig mye som tyder på at han emigrerte til Amerika i 1905, han ble løslatt fra fengsel på prøve 1. juli 1904. (dokumentert fra fengselsprotokoll) 

* I et avisnotat 4. mai 1905 står følgende, Johan Larsen Bjerka som for noen år siden ble dømt til straffearbeide .... er i forrige uke afreist til Amerika, så da er vi rundt 1 mai 1905, men det kan sikkert ha vært noe senere, men ikke før han kom ut av fengsel som var 1. juli 1904

* Han hadde mange søsken, liste under her, han jeg leter etter mer info om står øverst, han kan som sine søsken ha reist om Canada, og blodsbånd er sterke så at han havnet i nærheten av sine søsken er trolig

* I en annen avis reportasje står det følgende om Johan: Fra Amerika fikk stadig hans mor Anne Maria brev fra sønnen, men det ble ikke så lenge han levde, noen få år etter døde han ved et ulykkes tilfelle under et tømmerras. 

Så snakker vi vel om en periode på kanskje fra 1904 - 1912? (gjetning) da han både skal ha emigrert til Amerika og døde der. Hans mor døde i 1920 i Norge, I folketellingen for 1910 er kun hans mor Anne Maria oppgitt å bo på Lillebjerka, enke og syerske.

Johan Aron f. 1.6.1857, Amerika:  han jeg leter etter mer info om, da fra etter han emigrerte og hvor han dro, hans opphold i Norge er det rimelig grei oversikt over, men hvor han reiste og når og hvilken båt samt akkurat når han døde i Amerika fins det ikke noe om

Hans søsken (fått mye hjelp fra forumet om disse) 

Benedict f. 26.1.1860 død 8. mai 1962, druknet i en bekk Kyllingmo. (5. april samme år døde en 10 år gammel jente på samme sted, årsak ukjent)

Paulus Martinus f. 1.2.1863, emigrerte til Horace North Dakota 1889

Anders Theodor f.  22.9.1865 Bjerka Norge, død 28.12.1949 Breivika Bjerka

Marie Regine f.  3.11.1868 til Homer North Dakota juli 1897 ugift (Hun reiset om Qubec Canada)

Bergitte Thomine f. 10.4.1873 Amerika 1925

Lars Christian f.  25.7.1876 Qubec Canada 1907 (Mye tyder på at han også havnet i North Dakota da mange reiset om Qubec Canade på tur dit)

1300662123_JohanTrondheimtukthusSkjermbilde.thumb.PNG.c274e6f7611b7786f97958aa9d02c1d6.PNG

4 mai 1905 Ranens Tiende.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: Legg gjerne ved lenker.
Du sitter på masse informasjon, men hvis du deler lenker/kilder, er det lettere for andre å "henge med" og se om de finner andre opplysninger.

Eks: Jeg vil gjerne sjekke dødsfallsprotokollen til moren, men jeg aner ikke hvor hun bodde eller døde ...
Da blir letejobben vanskeligere for oss andre 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Et tips: Legg gjerne ved lenker.
Du sitter på masse informasjon, men hvis du deler lenker/kilder, er det lettere for andre å "henge med" og se om de finner andre opplysninger.

Enig, Lars 😊!

3 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Eks: Jeg vil gjerne sjekke dødsfallsprotokollen til moren, men jeg aner ikke hvor hun bodde eller døde ...

Dette er vel moren - # 12 - Nordland fylke, Hemnes i Hemnes, Klokkerbok nr. 825C08 (1907-1940), Døde og begravede 1920, Side 134, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050427030235

Transkribert - https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002710285

Døde i Hemnes - DFP tilgjengelig fra 1924 - LENKE

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.