Gå til innhold
Arkivverket

Etterlyser far til Oskar Evald Hansen

Torill Bjerke
 Del

Recommended Posts

Min Bestefar Oskar Evald Hansen ble født i Gryllefjord/Torsken 04/02- 1918. Han var ett såkalt «uekte barn». Mor var Agnes Thomassen (chrussjank). Jeg klarer ikke å finne opplysning om når Oskar ble døpt, men på en slektforskerside blir det opplyst at han var døpt 16/10 1918 uten at det leder meg videre. Han blir konfirmert i Gryllefjord/Torsken i 1932 (linje17), og der finner jeg opplysning om far: Arbeider Joakim Hansen. Siden jeg ikke har flere opplysninger om denne Joakim er det for meg umulig å finne ut hvem han var. Hadde jeg funnet Oskar sin dåp har jeg ett håp om å finne flere opplysninger om faren. Om noen kan hjelpe meg hadde det kjempe flott. Mvh Torill Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd dna-testing? Eg ville funne ein etterkomar i rein mannslinje (son/soneson/sonesons son) og teke ein FamilyFinder-test hos Familytreedna. Då får de samnnsynlegvis autosomal-treff med slektningar av den ukjende faren, pluss at de får ei Y-haplogruppe som den aktuelle faren må ha hatt, og det kan vere til god hjelp i søket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt refleksjon:

Det står at Oskar Evald er født i Gryllefjord, men han finnes ikke i kirkebøkene under døpte.

Kan det tenkes at Agnes reiste et annet sted for å føde? Hadde hun søsken eller andre hun kunne reise til?
(Ja - jeg har også lett i noen andre kirkebøker ...)

I folketellingen fra 1920 bor mor og sønn i Gryllefjord, og det er ingen ting som tyder på at de tilhører/har tilhørt et annet trossamfunn (dissentere).

https://www.digitalarkivet.no/fs10151707765166

Siden dette var etter 1915 (Castbergske barnelover), var far pliktig til å betale bidrag.

Det kan jo hende de ordnet opp seg imellom, eller at hun ikke benyttet denne muligheten, men flere farskapssaker er å finne i ekstrarettsprotokollene.
Mange av disse er digitalisert, og da kan du bla i tiden rundt fødselen. Hvis du har flaks, kan du finne flere opplysninger om far.

Av og til ble far også etterlyst etter fødselen. Du kan finne flere etterlysninger på Nasjonalbibliotekets nettsider (nb.no).
Hvis det er mange treff, kan du filtrere på årene rundt fødselen. Prøv også forskjellige stavemåter (Mor skriver både "Agnes" og "Agnis"). 

Hvis du skal jakte rett på Joakim Hansen, går det an å filtrere på periode for fødsel (1870 - 1900), kanskje Nord-Norge? og ev. stilling: arb*
Da kan du finne noen kandidater som er mer relevante enn andre. Hvis du sjekker videre på dem, kan du også eliminere noen.
(Så er det selvsagt en mulighet for at han ble født i 1865, kom fra Bergen og var løsarbeider til sjøs, men start med det mest sannsynlige.)

Lykke til videre! 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her:

Jeg bladde meg gjennom denne:
Troms fylke: Levendefødte menn og kvinner. Bygder og byer.

Da fant jeg denne siden under Torsken:

https://www.digitalarkivet.no/db50000257600428

Her finner vi et barn uten navn (nr 9), og det er Oskar Evald.

Hva det røde krysset betyr, vet jeg ikke.

Mor er Agnes Thomassen, og far er Jakob Hansen, født 1893 fra Trondheim.

Jeg klarer ikke å tolke fars tittel, men kan det være "kjører" ett eller annet?

image.thumb.png.6ad5763006293e41ae779c4b9c710364.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lars Kittilsen skrev:

Se her:

Jeg bladde meg gjennom denne:
Troms fylke: Levendefødte menn og kvinner. Bygder og byer.

Da fant jeg denne siden under Torsken:

https://www.digitalarkivet.no/db50000257600428

Her finner vi et barn uten navn (nr 9), og det er Oskar Evald.

Hva det røde krysset betyr, vet jeg ikke.

Mor er Agnes Thomassen, og far er Jakob Hansen, født 1893 fra Trondheim.

Jeg klarer ikke å tolke fars tittel, men kan det være "kjører" ett eller annet

Eg les SJØMAND Joachim Hansen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Veldig merkeleg skrift i denne protokollen. Eg blir elles alltid litt mistenksam når etternamnet er Hansen eller Olsen; stundom har vi då med fiktive personar å gjere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Da er det kanskje ikke Trondheim heller? Kan det være Tromøysund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan dette vere ein kandidat - Edvard Joakim Hansen Horsvær - Klokkerbok for Trondheim prestegjeld, Domkirken sokn 1921-1934 (1601M2) - Digitalarkivet -

men det blir litt i det blå.

Eg ville ha satsa på dna-testing, det vil i alle fall peike mot rette far, uansett kva han kalla seg. Eg har nettopp avslutta ei sak der den ukjende faren vi leita etter, viste seg å vere barn av ein ugift og barnlaus onkel og ei ugift og barnlaus tante - der ingen av dei to familiane hadde det minste peiling på at det hadde vore eit forhold mellom desse to.   Det hadde vi aldri funne utan dna.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje også en kandidat?
Evald Joakim, født 26. desember 1893.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070824620523

Faren het Hansen, og det kan han ha brukt selv også.

Ekstra interessant fordi han het "Evald"?

Svakhet:
Evald Joakim jobbet som kelner i Trondheim i 1921 da han emigrerte.

https://www.digitalarkivet.no/view/557/pe00000001169118

Han kom tilbake og giftet seg i 1923:

https://media.digitalarkivet.no/view/3493/67

Da var han også kelner.

Ellers bør vi ta 1893 med en klype salt.

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Ellers bør vi ta 1893 med en klype salt.

I farskaps-saker får vi seie at saltkaret bør stå lett tilgjengeleg heile tida. Barnemora er td fødd i 1898.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi kan eliminere Evald Joakim.
Han var kokk - også i 1920. Da bodde han i Oslo.

https://www.digitalarkivet.no/fs10761805425724

Ellers er jeg enig med deg, @Aase R Sæther - Gloppen.

DNA-test er den sikreste veien til svar i slik saker.

Det er jo ikke engang sikkert at den oppgitte faren er den biologiske faren.

Selv brukte jeg fem år på å lete etter en navngitt far fra samme tid. Vi lette i kirkebøker, protokoller, arkiv og rettssaker, og vi fant ham til slutt.

Siden det også var tatt DNA-test, skjønte vi fort at denne mannen ikke var i familie likevel ...

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evald Joakim var løpergutt i 1910:
016 Evald Huun - 01 - 0045 Christiesgate 10 - 067 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 1301 Bergen kjøpstad - Digitalarkivet

Og han var faktisk sjømann fra 1910 til 1915 (nr 14082):

https://www.digitalarkivet.no/ru10611705143262.

Da kan han ha kalt seg sjømann i 1917/1918 ...

Han hadde mange yrker/roller.

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for tips og råd i letingen. Sjømand Joakim Hansen, Trondheim. Født 1893, er det nærmeste løsningen er kommet, og det er jo mye lenger enn da jeg startet. Har prøvd å lete videre i folketellinger, og finner mange ved det navnet som hadde ett yrke langs kysten. For min del er det svært viktig å finne rette faren, og ikke bare satse på en av de. Min konklusjon er vel å satse på en DNA-prøve som jeg finn tips om. Igjen TUSEN TAKK mvh Torill

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil absolutt tilrå å bruke test-selskapet Familytreedna, der du også får med Y-dna. Om du då finn ein testar i rein mannslinje etter Oskar, veit du kva y-gruppe den ukjende faren må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.