Gå til innhold
Arkivverket

Skomaker Christoffer Knutsen f. 1763 på Holt i Enebakk og bodde i Spydeberg, Hobøl og Kråkstad. Flyttet til Oppegård i 1820. Hvor ble han og familien av?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Christopher Knutsen ble født på Holt i Enebakk i 1763 og døpt 12. okt. Foreldrene var Knut Christophesen og hans 2. kone Maren Halvorsdatter (som sies å være fra Brevik ved giftemålet). Deretter finner jeg ikke spor etter Christopher og moren i Enebakk (men kirkeboken for perioden er dårlig ført, delevis ødelagt og med lakuner). Kanskje giftet moren seg på nytt og tok sønnen med til Spydeberg, men jeg har ikke funnet noe i kildene som bekrefter dette. Men i alle fall ble Christopher konfirmert 1781 i Spydeberg, og da bodde han på Rustad. I 1789 ble han gift i Spydeberg med Kirsti Andersdatter i fra en plass under Berg i Hovi. Ved giftemålet sies han å komme fra Torp og hun fra Framberg. De flyttet raskt til Hobøl, og der fikk paret i alle fall barna:

1. Christian f. 1.7.1789 på Solbergeiet. Flyttet sammen med foreldrene fra Kråkstad til Oppgård i 1820
  2. Anders f. 14.3.1792 på Solbergeiet. Levde i 1801. Hvor ble det av ham?
  3. Maria f. 6.1.1802 på Stokkstadeiet. Flyttet sammen med foreldrene fra Kråkstad til Oppgård i 1820

I 1801 bodde familien på Stokkstadeiet i Hobøl, og Christopher var skomaker.

En gang etter 1802, og trolig før 1814, flyttet familien til nedre Midsom i Krogstad der Maria ble konfirmert i 1817. I 1820 flyttet Christopher med konen og barna Christian og Maria, til østre Greverud i Oppegård. Flyttemeldingen fra presten er så innholdsrik, at jeg har kunnet følge familiens bevegelser så langt. Men etter dette forsvinner alle spor etter familien, så hvor ble de av etter dette?

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bent Roger Ødegaard skrev:

Javisst mener jeg det. Har det til og med rett i papirene mine, men av og til går jeg meg litt vill i alle navnene. Takk for rettelsen, jeg skal fikse det  nå.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Cecilie Simon changed the title to Skomaker Christoffer Knutsen f. 1763 på Holt i Enebakk og bodde i Spydeberg, Hobøl og Kråkstad. Flyttet til Oppegård i 1820. Hvor ble han og familien av?

Kan dette være din Maria som vies til Enkemand Ole Nielsen Greverud, nr.2, 1825?

Er det hennes bror, forloveren Christian Christophersen Greveud?

Akershus fylke, Nesodden, Oppegård i Nesodden, Ministerialbok nr. I 6 (1814-1847), Viede 1825, Side 397-398
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060306040495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bent Roger Ødegaard skrev:

Kan dette være din Maria som vies til Enkemand Ole Nielsen Greverud, nr.2, 1825?

Er det hennes bror, forloveren Christian Christophersen Greveud?

Akershus fylke, Nesodden, Oppegård i Nesodden, Ministerialbok nr. I 6 (1814-1847), Viede 1825, Side 397-398
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060306040495

Takk, godt forslag. Ser om jeg kan komme videre fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det gjorde susen 🙂
Christopher og familien flyttet videre til Vestby allerede i 1826, og der døde Christopher på Kalfjøs den 23.3.1831. Sønnen Christian døde samme sted 3 år tidligere.

Maria, gift med Ole Nilsen var eneste arving, så broren Anders må være død for en god stund siden og moren må ha dødd engang mellom 1826 og 1831. Tinglysingsmateriale: Follo sorenskriveri, AV/SAO-A-10274/G/Ga/Gaa/L0009: Pantebok nr. I 9, 1829-1834, s. 413 - Skanna arkiver - Arkivverket

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.