Gå til innhold
Arkivverket

Grue i Solør, stedsnavn på Halsten Olsen

Odd Dahler
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Odd Dahler skrev:

Dåp i Grue 26.10.1752: Serg Halsten Olsen ??? Scoug?  Eller hva er navnet?   

"Schoy", "Schøj"  ?

"Sch-" er greitt nok.

på s. 69 (25.s.e tr.), venstre spalte, litt over midten er det ein

dåp der "Rams-øyens" (eller "-øjens") har ein likeins bokstav.

Mora er innleidd 26.s e. tr. (s.69), og der står ikkje dette namnet - men det har du sikkert sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Ellers begynner jeg å lure på om dette ikke er stedsnavn/adresse, men har noe med militær grad eller kompani/forlegning å gjøre. For både Halsten og Mari har nok tilhold på plassen Tomt (ikke Tomter som jeg skrev).  Jeg har ikke sett deres vielse, men de er tydeligvis gift, og da var det ikke vanlig å hekte på mer enn et navn på bosted. Jfr. den introduksjon/innleid du peker på.

Se også dåp 22.juni 1748, side 511 nesten øverst. Der er det noen "krøller" over tilnavnet.

Grue prestekontor, AV/SAH-PREST-036/H/Ha/Haa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1712-1748, s. 510-511
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603240135

Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Odd Dahler skrev:

Takk for tips. Ellers begynner jeg å lure på om dette ikke er stedsnavn/adresse, men har noe med militær grad eller kompani/forlegning å gjøre.

Det er heilt tydeleg eit namn som ikkje er "adresse".

I dåpen 1748 les eg "Schøy"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.