Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp pantebok Jæren 1770, Tore Jonson Trones

Ketil Tunheim
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut hvor Tore Jonsen kommer fra. Jeg har funnet tinglysninga i panteboka da han kjøpte Øvre Trones i 1770. Står det et stedsnavn eller noe mer info om Tore her?

Det er øverste del til venstre her, og Tore står i starten av linje 3:

https://media.digitalarkivet.no/view/23214/537

Min første tolkning er «Tore Jonsen Egehei». Jeg vet ikke om noe stedsnavn i området som heter Egehei, skjønt det minner om Eiganes i Stavanger.

Screenshot from 2025-10-05 15-53-49.png

Endret av Ketil Tunheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

Thore Jonsen forhen boendt[?] paa Wojlands Præstegaard […]

Mvh

Edit: Tror det skal være Mojlands . . .

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp! Da står det altså bosted men ikke nødvendigvis hvor han er fra.

Ifølge en bygdebok tjenestegjorde han på Høyland prestegård. Kan det være denne som nevnes?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ketil Tunheim skrev:

Ifølge en bygdebok tjenestegjorde han på Høyland prestegård. Kan det være denne som nevnes?

Det er mer enn sannsynlig – navnet er skrevet med latinske bokstaver (som unngikk meg i farten) og den ‹gotiske› W-M-lignende første bokstaven må være skriverens forsøk på en latinsk «H». Takk, for å få meg ‹tilbake på sporet›. 

Og da må det være forhen tient paa . . .

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.