Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det bak navnene til mine besteforeldre

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Eller er dette fra USA? (patronym sluttende på -son). Da er vel DA fåfengt – men i så fall: Kan du ta et bilde?

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra:
image.png.adbdba9d27f539ab49672e3acb86e541.png

image.thumb.png.dbae44abbd14c8722cd2efc09fae4dda.png

Med mer forstørring:
image.png.ec332887021fc4143ea748fee32fff0c.png
Det står øverst at de er 'Vidner'.

Med vennlig hilsen

Aud Marit Klokkhammer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilder, Aud Marit.

Det hjalp dessverre ikke mye på min mangelfulle tyde-evne i dette tilfellet . . .

Kan bildet være ‹klippet› litt snaut på høyre side?

Usikker på alt bortsett fra siste ord som vel må være Johnson.

Dane[?] [Dune?[sic] Darre? Foreslått siste bokstav «e» kan ikke være dét. Jeg er påvirket – av alt for høyt inntak av gotisk skrift 😉 Dette er latinsk ditto.]

Jonasn

Jennie

Johnsn

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Even Stormoen skrev:

Det hjalp dessverre ikke mye på min mangelfulle tyde-evne i dette tilfellet . . .

Kan bildet være ‹klippet› litt snaut på høyre side?

Bildet er ikke 'klippet'. Det står ikke noe mer enn det som det er bilde av.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nr. 17, men datoen 17 Sept.

" er et gjentagelsestegn for måneden over.

Forslag til Forlovere/Vidner: Dave Jonasen, Jennie Johnsen

Jeg tenker slutten av navnene forsvinner inn i det svarte i midten av boken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Dave» var vel det eneste navnet som ikke spant rundt i hodet mitt. 😉

Og e-en er nok en «e» her også – uaktet skrifttype. Takk, Remi!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle, og en beklagelse!

Etter at jeg la inn dette, var det noe som tok oppmerksomheten min, så forsvant det litt inn i tåkeheimen, før det kom til rette i dag. Ja, det er USA og Ancestry. Jeg burde tatt et bilde. Brudeparet er mine besteforeldre som begge var norske. De utvandret ganske sikkert hver for seg, og traff nok hverandre i USA, trolig i Chicago. Jeg la ikke merke til at det sto vidner øverst, men gikk ut i fra at det var forlovere. Bare rart at det er så få av parene der det er nevnt.

Jeg tolket det nok omtrent slik som dere har kommet fram til. Har lurt på hva som er best enten å vise at jeg har gjort en innsats for å finne det ut, og skrive det jeg tror som andre kan bekrefte eller avkrefte. Eller å la det stå åpent. Har tenkt at dersom jeg skriver hva jeg mener det står, så kanskje det preger hva andre tolker det til. 

Jeg har kjent til vielsen til disse fra før. Men har ikke vært klar over disse videnene. Navnene sier meg dessverre ingen ting. Farmor hadde flere av sine søsken i området. Og enten på denne tida eller seinere så var også en bror av min farfar i USA. Jeg vet at mine besteforeldre hadde kontakt med disse, og ville trodd at noen av dem kunne vært forlovere. Nå tenker jeg det må være noen venner.

Endret av Arne-Sten Christiansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.