Gå til innhold
Arkivverket

Tips til å finne eventuell farskapssak (person født 1926)

Mikkel Christensen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg ønsker å undersøke om det ble opprettet en farskapssak på en person født i 1926.
Jeg har ikke så mye erfaring med å søke i denne typen arkiver, og er litt usikker på hvilket konkret materiale jeg bør bestille via Arkivportalen.

Jeg har allerede lest gjennom Arkivverkets side «Kom i gang: Farskap», men blir ikke helt klok på hva jeg konkret skal bestille. 

Er det noen som har konkrete tips eller lenker til relevante arkivserier i Arkivportalen jeg bør se nærmere på?

Fødested: Eidsberg
Bosted (mor): Larvik
Mulige bosted for far: Oslo

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å gi deg råd uten å vite hva du allerede sitter på av opplysninger.

Har du kun barnets navn? Har du foreldrenes navn?
Uansett - her finner du fødsler/dåp i Eidsberg fra 1926: 

https://www.digitalarkivet.no/kb10040903030043

Det er ikke så mange mødre som har oppgitt Larvik som bosted, og da er det lett å finne navnet på både mor og far.

Hvis det var en formell farskapssak, kan du finne denne i ekstrarettsprotokollene, men dessverre er denne sperret for 1926

Rettergangsmateriale: Rakkestad sorenskriveri, AV/SAO-A-10686/F/Fc/L0020:søke Ekstrarettsprotokoller, 1919-1930 - Skanna arkiver - Arkivverket

Du kan også søke på navn i gamle aviser på Nasjonalbiblioteket (nb.no).
Har du flaks, kan det hende at saker står som en kunngjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg ser nå at det er noen opplysninger jeg burde ha tatt med i det opprinnelige innlegget.

Vi har all tilgjengelig informasjon om personen, bortsett fra farens navn. I kirkeboka står det oppført et navn, men dette er feil – noe som er bekreftet med DNA-test. Personen vokste heller ikke opp hos sine biologiske foreldre, men hos adoptivforeldre. Vi har likevel ikke funnet noen spor etter en formell adopsjonssak.

Jeg ønsker derfor å gå manuelt gjennom relevante rettsprotokoller og lignende ved et besøk hos Riksarkivet (eller eventuelt andre arkiver). Det jeg lurer på, er hvilke konkrete rettsprotokoller jeg bør be om innsyn i. Hvis det ble opprettet en farskapssak, kan det kanskje gi oss mer informasjon om den biologiske faren – eller om personen som feilaktig er oppført i kirkeboka, og som det ellers ikke finnes spor etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle lett i rettsprotokoller, ville jeg først valgt barnets fødested og morens bosted(er).

Det er jo ikke gitt at dette var en sak for rettsvesenet, og det er heller ikke at det var en formell adopsjonssak på denne tiden.

Men jeg heier på all nysgjerrighet, leting og forsøk på å finne flest mulige svar. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men du har funnet ham i Kjesäterkartoteket?

(Jeg velger ikke å legge ved lenke siden du ikke har oppgitt navn selv)

Men der står det noen faktaopplysninger, og den registrerte faren står fortsatt som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En farskapssak fra 1926/1927 vil fremdeles være taushetsbelagt i 1-2 år. Du vil - dersom nødvendige forutsetninger er oppfylt - kunne få innsyn i farskapssaken, men du vil ikke få innsyn i en hel rettsprotokoll, hvor det med stor sannsynlighet vil være flere saker som inneholder taushetsbelagte opplysninger.

Du vil derfor ikke få anledning til å gjennomgå en rettsprotokoll på egen hånd, for å identifisere en eventuell farskapssak. Du må i stedet anmode Arkivverket om å undersøke om det finnes en sak, og så må du søke om innsyn i selve saken.

Alternativt må du vente til 1. januar 2027, når 1926-årgangen i digitaliserte rettsprotokoller blir fritt tilgjengelige i Digitalarkivet. Som det står i veiledninga Kom i gang: Farskap, vil en rettssak ha blitt ført i juridiksjonen (rettsområdet) hvor barnets mor bodde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.