Gå til innhold
Arkivverket

Haaland i Etne og Axel i Fjelde odel?

Mats Kalstad
 Del

Recommended Posts

Denne Christen skal eie Haaland i Etne og Axel i Fjelde, hvor finner vi mer om dette eierskapet og odelskapet, er dette noe som vi har dokumentasjon på utenom det som står her?

Bergen, 20. juli 1574

Jeg, Christen Jenssøn til Kopanger, erkjenner og gjør herved vitterlig for alle med dette mitt åpne brev, at jeg rettmessig er skyldig den ærlige og velaktede mann Axel Fredrikssøn til Lenes, lagmann for Bergen og Gulating, seksti rene jochumsdaler, gode i slag og betaling, slik som de går og gjelder i Lübeck og Hamburg, og som en kjøpmann kan betale en annen til fullt utbytte, hver daler regnet til 30 stykker (styver).

Disse pengene har han lånt meg i min nød og trang, til stor nytte og behov for meg, som et vennlig lån. For de nevnte seksti jochumsdaler setter jeg, med mine kjære barns vilje, råd og samtykke, nå straks fra meg selv, mine barn og deres arvinger, i pant til Axel Fredrikssøn, hans kjære hustru Anna Gaas og deres arvinger, to av mine barns odelsgårder, beliggende i Søndhordland, nemlig:

Haaland i Etne sogn og skipreide, som Greb nå bor på, og som årlig skylder en løp smør,

samt Axel i Fjelde sogn og skipreide, som Jens nå bor på, og som årlig skylder en løp smør og en hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skrev seg til Kaupanger 1595 også (RA Rentekammeret, Real ord avd, pk. Adel nr. 1), ifølge Vigerust. Hvor står dette? Og er det noe kilde på det? Får slik man ser ovenfor er det en Christen Jenssøn på denne gaden i 1574?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.