Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp, dåp Trondheim 1839 - Oline Bergithe, far Ole Davidsen Smith

Tone Moseid
 Del

Recommended Posts

Jeg er litt rusten på å lese gotisk håndskrift, og her trenger jeg å få alle detaljer korrekt transkribert.
https://www.digitalarkivet.no/kb20070924610022  Oline Bergithe blir født utenfor ekteskap, moren er enka Anna Lyng med to døtre, men denne faren har jeg lett lenge etter å finne noen flere spor etter. Anna dro til Vardø etter hvert, det gjorde også Oline, sammen med sin datter Anna på 1 1/2 år. Etterslekta i Finnmark har jeg noenlunde oversikt over, men denne Ole Davidsen Smith / Schmidt er en verre nøtt å knekke. Denne dåpsinnførselen ser ut til å kunne være til god hjelp.

Vennlig hilsen Tone Moseid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent slik: 

63 / 11te Mai 1839 / 9de Søndag efter Trinitatis, den 28de Juli / Oline Bergithe / uægte / Faderen angivet at være Ungkarl og Artillerist No 35 ved 7de Batterie Ole Davidsen Smith, 24 ½ Aar glfød paa Strindenudlært som Skomagersvend hoes Anton Dyblielod sig hverve til Krigstienesten for noget over 2 Aar sidenhar nu sit Qvarteer hos Anton Berg i TarraldsgaardsveitenModeren er Enke Anna Elisabeth Lynghvis Mand Arbeidsmand Gunerius Larsen Lyng døde for 3 ½ Aar siden her i Sognet; hun er nu 33 1/2 Aar glfødtdøbtconfirmeret og ægteviet i Fruesognetlogerer nu hos Enkemadam Janike Aas i Jomfrugadenog der født Barnet. / Kone Anne Næss, Pige Olava Waage, Pige Karen Martha Krog, Jægtemand[?] Niels WaagUngkog Artillerist ved 7de Batterie Lars Nielsen UdleerUngk. og Skomagerdreng Johan Henrik Krog / - / Saaledes opgivet i Kone Elen Johanne Bøe og Pige Anne Bergithe Aas's Nærværelse af Barnemoderenmed Tilføiende, at hun har havt 2de Børn med sin afdøde Mand førinden de bleve giftedet første i Domsognet og det andet i Fruesognetog var det, da sidste Barn blev døbttillyst for dem til Ægteskab, samt at hun[?] ikke har begaaet noget andet Leiermaal. 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
Slurv
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dette var presist og tydelig! Jeg klarte å tyde en del selv, men absolutt ikke alt. Alltid godt med erfaren hjelp, særlig når jakten på denne barnefaren er litt vrien i utgangspunktet.

Igjen takk!

Tone

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Roy-Petter Askim skrev:

Takk for alt dette! Det som forvirrer litt, er at en annen Ole Davidsen Schmidt er nevnt i FT 1815 i Trondheim, 66 år, og skomakermester. Nå har jeg muligheten for å finne ut om dette rett og slett var bestefaren til "min" Ole.

Og jeg får større og større forståelse for Oline, som etter hvert reiser til Vardø i 1869 med datteren Anna. Hun gifter seg der, og får flere barn. Omtrent samtidig flytter en annen ugift mor fra Tromsø til Vardø, med sin lille sønn Edvard Meyer. Anna og Edvard er min datters tippoldeforeldre. Det var jobb å få, også for kvinner, i Finnmark på 1860-tallet, mange flyttet dit, både fra Norge, og Finland.

Takk for god hjelp!

Tone

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.