Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som kjenner igjen "våpenskjoldet" på bilde ?

Marianne Thorkildsen
 Del

Recommended Posts

Hei 😀

Jeg fant ett gammelt bilde (og negativet) i en bok som har tilhørt ene oldefaren min .

Jeg antar det er ett bilde av ett våpenskjold ?

er det noen som kjenner det igjen ?

Jeg har prøvd bildesøk på google , og jeg har leitet igjennom boken det lå inni , men finner ikke noe svar .

IMG_4727.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Nasjonalbibliotekets nettbibliotek finnes Herman L. Løvenskiolds "Heraldisk nøkkel"  fra 1978, kanskje du finner noe der?

Endret av Werner Kvalem Vesterås
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Heraldisk nøkkel som Wernes lenker til ovenfor står det at slekten Lied førte et våpen med to storker med ring i nebbet i første og fjerde felt, i andre og tredje felt er det tre grantrær.
Et slektsvåpen tilhørende Lied i Romsdal gjengis i Gards– og ættesoge for Bruvoll skolekrets og Raudsand. Her er det to storker (eller hvite svaner?) med hver sin ring i nebbet i andre og tredje felt; i andre felt er storkene vendt mot venstre, mens de i tredje felt er vendt mot høyre. Første og fjerde felt viser tre grantrær.
Selv om det er noen uoverensstemmelser med antallet fugler i hvert felt og rekkefølgen av de beskrevne feltene, kan dette kanskje være variasjoner benyttet av forskjellige medlemmer av slekten, eller være en uriktig gjengivelse av originalen.

Lied i Delgobes samlinger. På foregående side, står det “Lied se også Mechlenborg Blad №7.”

Lied i Lassens samlinger.

Lied i Hornemans samlinger.

Vaabenskjold tilhørende familien LIED i Romsdal.png

Endret av Torbjørn Wolden
La til lenke til bygdebok
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og god hjelp 😀

jeg er så imponert over hva dere vet / klarte å finne ut 🙂

Da skal jeg prøve å finne ut hvorfor min oldefar , tok bilde av dette .
( bilde og negativet ligger i konvolutten fra de som har fremkalt det , og navnet til min oldefar står på konvolutten )

Jeg husker ingen Lied på tavlen min , men jeg vet jeg har linjer bakover tll Møre og Romsdal .

også leste jeg Møllerop inne på linkene som jeg fikk , og det navnet vet jeg er bak på tavlen til min oldefar 😀

så mulig jeg finner noe der 🙂

Ett raskt søk på Møllerop-slekten i Norge , viser 123 treff på navnet Lied , så nå skal jeg sjekke de navnene opp mot tavlen min 🙂 

Møllerop-slekten i Norge :

https://www.nb.no/items/6794cec7fa06c0fafd0b9f50a5b0f3b2?page=0&searchText=lied

tusen takk igjen , dette hadde jeg ikke klart uten dere 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken til boka om Møllerop-slekten tror jeg kun er midlertidig.  Her er en varig lenke: https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2011092808022

Når du lager lenker til bøker på Nasjonalbiblioteket, klikker du først symbolet ved den øverste pilen, og den varige lenken vil da være i boksen som dukker opp (kan hende du må scrolle litt for å se lenken):

image.thumb.png.f812fc0d9f08eee85ba876856e1a2b8e.png

Endret av Werner Kvalem Vesterås
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.