Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål om sökstrategier

Recommended Posts

Jag är ovan vid sökningar i norska arkiv. Därför behöver jag hjälp med sökstrategier inför ett besök på Arkivverket. Tanken är beställa fram handlingar i förväg, men utmaningen är att beställa fram rätt handlingar.

Jag söker information om en svensk som sommartid arbetade som instruktör vid Befals- og yrkesskolen, Hærens Samband vid Jørstadmoen 1948–1955. Enligt en obekräftad uppgift var han instruktör/fänrik, från 1948 löjtnant och från 1953 kapten (värnpliktig officer i norska armén).  

Vad är en rimlig sökstrategi? Ett exempel är AV/RA-RAFA-2971/B/Ba/L0001–L0032 (Kopibøcker) från Hærens sambandsskoler, men det är ganska mycket information (32 böcker) och det är oklart om det finns ett register/diarium? Och finns de lönekort (lønnskort) för anställda i försvaret där han skulle kunna ingå? Var kan det finnas handlingar där man utser en (värnpliktig) fenrik/löjtnant/kapten som instruktör på Jørstadmoen? Går prata med en handläggare innan besöket för att få hjälp?  

Många frågor men jag tar tacksamt emot alla tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe til Arkivverket og snakke med en saksbehandler hos Riksarkivet mandag-torsdag kl. 12-14 https://www.arkivverket.no/om-oss/kontakt-oss#!#block-body-1

Det kan også registrere en sak der du kan ta opp mer detaljerte spørsmål, samt bekrefte at opplysningene du er interessert i er tilgjengelig. https://www.arkivverket.no/tjenester/sok-innsyn-til-personlige-formal 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.