Gå til innhold
Arkivverket

Inga Eline, født 1887 i Levanger

Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Inga Eline ble født 23. september 1887 i Levanger, Nord-Trøndelag.  Foreldrene var anført som Hans Johannes Loraas og Emilie Eriksdatter.   Mora var anført født 1860, bosatt på Munkebyvald, faren født 1862, bosatt på Movald.  Begge steder i Levanger.  Om faren står det at han var smeddreng.  Barnet var "uekte født".

Jeg finner ingen gode kandidater for hvem de to foreldrene var.  Loraas er gårdsnavn på Inderøya, en båttur unna, men noen Hans Johannes Loraas finner jeg ikke der.  Det finnes en Jonetta Emilie Eriksdatter, f. 1860 i Levanger, usikker på om det er henne.  I ministerialboka for 1887 står det at dette er "hendes andet lejermaal, hans første".  

I 1884 fikk hun datteren Martine Thalette, med Paul Marius Hansen.  

Inga Emilie ble fosterbarn i Trondheim, Martine Thalette ble fosterbarn i Levanger.

Noen som har vært borte i Inga Eline sitt opphav?

Ministerialbok Levanger, helt nederst:

https://media.digitalarkivet.no/view/4360/30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

Interessant!  Han var fra husmannsplassen Holmgjerdet under Lorås i Inderøy.  Foreldrene var Olaus Jonassen og Serianna Sivertsdatter.  Men mellomnavnet Johannes finner jeg ikke.  Om det er farens etternavn - Jonassen - han har gjort om til Johannes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.