Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var i følge tingboken Amund Rolfsen Holt i Enebakk (ca 1624- ca 1700) sin svoger?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Hvis jeg har forstått det riktig (og det er det slett ikke sikkert at jeg har gjort), krevde Sr Jermias Hvede i november 1696, på vegne av magistraten i Oslo Anders Andersen, gjeld fra en del bønder i Enebakk. Rettergangsmateriale: Nedre Romerike sorenskriveri, AV/SAO-A-10469/F/Fb/L0025: Tingbok, 1695-1696, s. 83b-84a - Skanna arkiver - Arkivverket

På høyre side litt under midten (setningen begynner med 4 dr) står det (igjen hvis jeg har forstått det riktig) at Amund Holt skyldte 6 dr, 3 pd 8 sh, benegter det aldelis iche at være Noget skyldig oc huiss hand bekomet hafe hand kiørt for hans Suoger for onstad sundz told, berete at oppebard 1 tønne Korn som hand had forøvrigt oc laae i 3 dauge hoss? hand med hans hest oc forterit det.

Er det Anders Andersen som er Amund Holts svoger, eller har jeg misforstått?

Og hvis ja, er det noen som vet hvem denne Anders Andersen var?

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.