Gå til innhold
Arkivverket

Anders Gulbrandsen Holen (ca. 1636 - 1685) Østre Toten. Søskenbarn til Ouden Pålsen Balke (f. ca. 1642).

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

En av mine forfedre var Anders Gulbrandsen. Han døde i 1685 og det ble holdt skifte etter ham på Holen i Østre Toten. 

https://media.digitalarkivet.no/view/25265/286

Han etterlot seg kone og 7 barn i alderen 21 til 2 1/2. 

Enka Siri Kristensdatter dør nesten 50 år senere, men barna er de samme, bortsett fra Maren som ikke nevnes i dette skiftet.

https://media.digitalarkivet.no/view/25270/406

Jeg har foreløpig få andre kilder registrert på Anders, men han har allerede tatt over Holen i 1664 og er 25 år i fogdens manntall, men 30 år i sogneprestens manntall to år senere.

https://media.digitalarkivet.no/view/35563/72

https://media.digitalarkivet.no/view/35503/15

I Vestoppland Historielags Tidsskrift 3/2004 s. 224 legger Herman Nettum fram teorien om at Anders Gulbrandsen er en sønn av Gulbrand Torgrimsen Kjølset. 

Han får svar i VSHL 1/2005 s. 59. Kjølset-slekta omtales ellers i VSHL 2/1987 s. 133 og 4/1987 s. 310.

Tidsskriftene kan lastes ned her: https://vshl.no/?page_id=295

Jeg oppsummerer ikke alle disse artiklene i fare for å referere feil, men hovedargumentet til Nettum slik jeg leser det er:

- I skiftet etter den kjente sønnen til Gulbrand Torgrimsen Kjølset, Engebret Gulbrandsen i 1682, forekommer det en Amund Gulbrandsen som ikke ellers kan gjøres rede for. 

- Holen er nevnt i skiftet etter Torgrim Engelsen fra 1623, og gikk i arv til hans datter Helge som om teorien var rett ville være Anders' faster.

Jeg kan tillegge at Holen er nabogård til Kjølset i tillegg til Dulsrud hvor besitteren var en annen kjent sønn av Gulbrand, Tryg Gulbrandsen. 

Jan Eilert Jaatun svarer i 2005, med det han mener er bevis for at Amund Gulbrandsen Dårstad er en sønn av Gulbrand Kjølset. Det er mulig jeg ikke forstår argumentasjonen, men jeg vil ikke kalle det skråsikkert.

Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Amund nevnes to ganger i skiftet fra 1682. Først på side 220a (pagineringen er feil på digitalarkivet) der han fordrer for gjeld. Deretter på 220b der han "rester hos sl: Engebrecht, af hans faders arf". Det siste passer med at den Amund Gulbrandsen man kjenner til fra manntallet 1666 var for ung til å kunne låne ut penger i 1771. Det kan likevel ha vært to Amund Gulbrandsen-er i skiftet, noe både Nettum og Jaatun åpner for, eller den første kan være feilskrevet for en annen. En Amund Gulbrandsen er forøvrig også nevnt i skiftet etter Dyre Gulbrandsen Dulsrud i 1667, som også angir Dyre som en bror av Engebrekt Gulbrandsen. Amund Gulbrandsøn har lånt Dyre 17 1/2 "St." bygg. Det er neppe noen 13-åring som har gjort dette. 

Hovedargumentet for at jeg ikke tror Anders Gulbrandsen kan være en bror til Engebrekt, Dyre og Amund (d.y.?), er ekteskapet til Anders enke. Og her trenger jeg hjelp fra de av dere på forumet som har bedre greie på dette enn meg. Anders' enke Siri var ved hennes død gift med Rasmus UIvsen. Han var ifølge Toten bygdebok IV sønn av Ulv Rasmussen Årsby. Han var i hvert fall i 1682 gift med Live Gulbrandsdatter, tydeligvis en søster til brødrene. Dersom hun var Rasmus' mor, slik Nettum mener hun var - og Rasmus altså nevøen til Anders - kunne han da han giftet seg med Anders' enke? Jeg mener nei, men her trenger jeg altså hjelp.

--

Det eneste jeg har funnet av håndfast bevis på Anders Gulbrandsens familie, er at han var søskenbarn av Ouden Pålsen Balke (f. ca. 1642). Dette framkommer i Anders' skifte. Jeg sliter med å finne dokumentasjon på Oudens familie også, men Ole Klavestad var Pål (Oudensen) Balkes bror ifølge Oles skifte 1659. Nettum skriver at Anders' mor må ha vært en søster av Pål Balke. Det er vel ikke nødvendigvis riktig. Dersom Anders far ikke er bestemt, kan det også være han som er bror til Pål Balke og Ole Klavestad - eller en av Anders' foreldre kan være søsken av Oudens mor. Jeg tror likevel det er Pål Oudensen som er enten far- eller morbror til Anders. For i skiftet til Anders fordrer også Jon Klavestad først og mest. Jon var sønn av Ole og det kan antyde at Anders var sønn av enten en Gulbrand Oudensen eller av en Oudensdatter.

Jeg tar i mot alle hjelp og hint med stor takk. Både når det gjelder lovligheten av ekteskapet over, eller videre hint om slektene på Balke, Klavestad eller Holen. Jeg går ut i fra at det kan være mye å hente i tingbøkene, så om noen har notater derfra som kan hjelpe er jeg takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.