Gå til innhold
Arkivverket

Lagrettsdokument? eller hva vedrørende løysing av gården Hovland

Fred Humborstad
 Del

Recommended Posts

Hei,
Jeg har funnet et notat hvor jeg har lett etter kildedokumentet. 

Sammendrag av plausibelt innhold:
Dokumentet skal være utstedt onsdag etter St. Clemens dag 29.11.1542. 
Parter i brevet skal være Væpner Gaute Iffuarsøn til Valin på hustruen Guri Pedersdatters vegne; Anders Iffuarsøn (motpart).

Sted skal være Houflandt (Hovland) – tilhørte administrativt Strandebarm skipreide

Lagmann Lars Anderssøn i Bergen og fire lagrettemenn bevitner at væpneren Gaute Ivarssøn til Valen, på sin hustru Guri Pedersdatters vegne, løste gården Hovland i Strandebarm skipreide, som hun hadde arvet etter sin mor Ragnhild Dare og hennes far (forfader?) Jon Dare, fra væpneren Anders Ivarssøn for hundre mark penger, som var ham skyldige etter herr Gjest.

Teksten begynner slik:

Wi Lars Anderssøn lagmand vdi Biørgwiin, Oluff Einessøn, Jon Nielsøn, Peder Ollssøn, Olluff Erlingssøn, lagrettis mend sammestadz giøre witterligt …

Jeg finner ikke dette i Diplomatarium Norvegicum eller i Digitalarkivet, og mistenker derfor at det kan være et saksnotat eller lagtingsførsel fra Bergen lagting, eventuelt Sunnhordland, omkring dette tidspunktet.

Merk: Jeg er ikke helt sikker på at det gjelder Bergen Lagting, men det  fremkommer slik i brevet.

Kan dere se i arkivet Bergen lagting om det finnes protokoller, dombøker, registraturer eller løse dokumenter som dekker senhøsten 1542, og henlede på hvor dette dokumentet kan mottas, og hvordan?

Dette har historisk verdi, siden mange slektsforskere og historikere har hevdet at konen til Gaute Ivarsson (Dall) til Valen sin kone er ukjent/ikke dokumentert, noe ett søk på internett vil vise. Her kan en "være med på" ny forsking.

Tidligere arivar hos Riksarkivet Huitfeldt-Kaas skal i sin tid skrevet om dette, uten at jeg finner det.

Dersom dere ikke finner dette løysing av gaarden Hovland (mulig på Tysnesøy?), skal det være flere slike løysing/skifte av garder etter Petter Finne og Ragnhild Dar(r)e. 

Håper der kan finne noe, pf. takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.