Gå til innhold
Arkivverket

Ole Knutsen Lunde/Kirke-Eide/Kjellstad 1739/40 - 1823

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Hei igjen

Ole Knutsen er en av mine (fjerne) forfedre som jg har begynt å  nøste opp opplysninger om. Hovedsaklig fra bygdebøkene: Sunnylven og Geiranger 1 og 2, "Nordfjord fraa gamle dagar til no", bindet om Stryn fra 1973, samt diverse kirkebøker.

Jeg er likevel i tvil om det jeg har skrevet nedfor er riktig - kanskje noen vil komme med korreksjoner?

-----

Om Ole Knutsen Lunde/Kirke-Eide/Kjellstad (Heimigard)  ca 1740 - 1823

I 1785 hadde Anders Johannesen Røyrhus kjøpt Heimigard/Kjellstad for 320 rdl.  Han solgte halve gården i 6.10.1787 til Ole Knutsen (Lunde) for 161 rdl og den andre halvparten til Knut Knutsen Korsnes i 1796. To år senere, den 6.6.1798, solgte sistnevnte sin halvpart til Ole Knutsen for 161 rdl. Gården var dermed samla igjen.

Ole Knutsen (Lunde)var den første av vår slekt på Kjellstad i daværende Sunnylven, nå Stranda. En gård som fortsatt er i slektas eie.

Ole Knutsen var sønn på gården Ytre-Lunde i nabokommunen Stryn.  Han var født 1739-40 (84 år da han døde 1823).  (Oppgitt som 50 år i 1801!)

Han overtok et av de mange bruka på gården Lunde: «Knutebruket».

Ole blei gift 1.12.1762 med Agnete Mattisdtr Kirke-Eide.  Da hun døde i 1781 (på Lunde) blei alderen hennes oppgitt til 64 år. I så fall var hun født i 1717, og mer enn 20 år eldre enn Ole.  Uansett, det synes klart at ekteparet ikke fikk barn.

I  1783, gifta han seg opp igjen med Malene Amundsdtr Nedre Flo (1748 – 1836), fortsatt med bosted Lunde.

Det rare er at bygdeboka skriver at Ole  fikk skjøte i 1782 av svigerfaren Mattis Andersen (Kirke-Eide/Korneliusbruket)  etter at Agnete var død.

Ekteparet bodde på Kirke-Eide /Korneliusbruket da begge sønnene, Knut og Amund,  blei født i 1784 og -86. 

Men nå blei det reist odelsløsningssak mot Ole av Endre Korneliussen, og Ole blei fradømt gården i 1785.  Løsningssummen var 234 rdl.  Dette var trolig noen av de pengene Ole hadde da han kjøpte halvparten av Heimigard Kjellstad for 161 rdl i 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert kjelder for dette.  Utan kjeldene er det vanskeleg å ettergå.

Men ein kommentar likevel: Det ser ut til at du legg til grunn at eigar = brukar.  

PÅ denne tida var jordeige den sikraste (og nær einaste) måten å plassere pengar.

Det kan vere rett at  Knut Knutson Korsnes brukte halve garden 1796-1798, må du finne kjelder som seier dette.

At han hadde skøyte på eigedomen, treng ikkje innebere at han var brukar.

Tilsvarande kan du ikkje vere sikker på at Ole Knutson Lunde brukte Kjellstad frå 1785, berre med skøytet som kjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , og takk for kommentar fra Ivar S Ertesvåg.  Helt enig.

Det jeg tenkte med innlegget mitt var følgende: Er det noen av de mange skarpsindige slektsforskerne fra nordvestlandet, som etter gjennomlesing, ser feil, eller har kommentarer, så vil jeg  gjerne høre fra dem😀

Et annet spørsmål. I Sunnylven og Geiranger 2 skriver forfatteren, s. 307, at "Ola (Knutsen) sat først på Knutbruket på Lunde, men vart utatt-trætta"

Mener han at Ole blei fordrevet etter det vi i dag kaller odelssøksmål?   Han mista jo  Korneliusbruket på Kirke-Eide på denne måten, men ikke Knutbruket så vidt jeg kan forst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.