Gå til innhold
Arkivverket

Jeg trenger hjelp med en annotasjonsrulle i Fredrikstad.

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Det gjelder nr. 2164, Anders Jacob Arntsen. Jeg klarer å lese en god del, men ikke all den minste skriften på høyre side.

Jeg setter også pris på en forklaring rundt dette. Jeg har selv seilt i en årrekke, men jeg forstår ikke det med utstedt dato, og gjeldende til dato blant flere ting.

For meg ser det ut som han mønstret som attenåring på "Idun" i Fredrikstad 28.03.1882, og seilte til Odense. Han mønstret av i Fr.hald 25.08. s.å. Har jeg rett i det?

Jeg klarer også å lese 26.03.84 | H. Haarfager | Frstad | Cardiff | 22.10.84 | 8 - 9 |

Etter min tolkning er det 8 måneder og 9 dager i utenriks fart. Jeg vil gjerne ha litt mer hjelp med øvrige skips- og stedsnavn her.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090408620442

På forhånd takk for all hjelp med dette.

Endret av Birger Carlsen
Endret "Odin" til "Idun"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0416.thumb.jpeg.6e7096d41848e2b1661c6c1c06af5288.jpeg

Påmønstret 28-3-82 med Idun fra F.stad til Odense, avmøstret 25.8.82 i Fr.hald. Det ble 4 måneder og 29 dager,

Tilsvarende

3.4.83 med Leif fra Chr.ania til ??. Avmønstret 11.12.83 i Tønsberg, 8mnd 9 dager

26.3.84 H. Haarfager fra Fr.stad til Cardiff. Avmønstret 22.10.84 i Fr.stad 6 mnd 27 dager

24.3.85 Hjalmar fra Fr.stad til England. Avmønstret 3.12.85 i Moss 8 mnd og 10 dager

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Jeg regner med du har sett at det står han er overført fra annotasjonsrullen til hovedrullen med nr 2495

Nei, det hadde jeg ikke. Kirkebøker er en ting. Sjømannsruller er ganske nytt for meg. Tusen takk for alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merknaden i høyre spalte på venstre side.

Til H.R. No 2495

Altså til Hovedrullen med patentnummer 2495

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, jeg så den da jeg gikk tilbake dit. 😉

1) Er det da slik å forstå at alle skip han seilte på som mannskap er oppført her?

2) Kan jeg da gå til kapteinsrullen og finne ham igjen der en eller annen gang etter siste avmønstring 18.10.1902?

Jeg ser han mønstret som styrmann på båt nr. 2 på listen, hva den nå enn het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nytt spørsmål: Hva er forskjellen på, og hensikten med, å ha en hovedrulle og en annotasjonsrulle? Om du vet da. På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birger Carlsen skrev:

Jeg ser han mønstret som styrmann på båt nr. 2 på listen, hva den nå enn het.

Bertha

Dobbeltsjekket og fant en notis om denne her:

IMG_0417.jpeg.fb76c6fb1ed816693374ef42fab92880.jpeg

amkom Glasgow 6.februar 1889 og seilte altså videre til Rio de Janeiro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2025 den 21.20, Matthias Kolberg skrev:

Bertha

Dobbeltsjekket og fant en notis om denne her:

IMG_0417.jpeg.fb76c6fb1ed816693374ef42fab92880.jpeg

amkom Glasgow 6.februar 1889 og seilte altså videre til Rio de Janeiro

Takk for den, Matthias! Kan du sette inn en lenke til kilden. Jeg kan sikkert finne mye annet fint der. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Birger Carlsen skrev:

Takk for den, Matthias! Kan du sette inn en lenke til kilden. Jeg kan sikkert finne mye annet fint der. På forhånd takk.

Klikk på bildet, så kommer du til kilden. Det er bare en avisnotis fra februar 1889

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.