Gå til innhold
Arkivverket

Peder Larsen Skistad ca 1660 - ?, Eiker

Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

Flere steder på internett og i gamle innlegg her på Brukerforum, så finner jeg at hans skal være død 1729 eller 1743, men jeg har så langt ikke sett noen kilder for at han døde et av disse årene.

Jeg har dog funnet en begravelse 13 jun 1728 av en Peder Skistad: Eiker kirkebøker, AV/SAKO-A-4/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6 /1, 1705-1733
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220610363

Hvem er han hvis han ikke er identisk med den jeg spør om?

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange slekstrær på Myheritage har Peder Larsen Skistad og Margrethe Borgersdatter som foreldre til Peder Skistad som døde 1728. Født 1692 på Skistad Nordre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein,

Takk for at du bekrefter at han ble gravlagt i 1728, men du skriver at han var født i 1692. Det stemmer vel ikke? Jeg har notert at hans barn Peder, Oluf og Børge er født rundt dette året.

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det foreligge noen misforståelser!

Hvis det var sønnen Peder Pedersen som døde i 1728, hvem var da far til disse Peder Skistads barn?

Peder, døpt 7/5 1730: Peder - Ministerialbok for Eiker prestegjeld 1724-1753 (0624P) - Digitalarkivet

Johannes, døpt 4/8 1736: Peder - Ministerialbok for Eiker prestegjeld 1724-1753 (0624P) - Digitalarkivet

Johannes døde bare et par uker gammel. Men Peder f. 1730 er i flere trær godskrevet Peder Pedersen Skistad og hustru Ragnhild Hansdtr. Rygg. (I noen av trærne med et tidligere anslått fødselsår for å få det til å gå i hop med når faren angivelig døde.)

Ser en på fadderbruk ved disse dåpene, passer de med mønsteret ved Peder Pedersens tidligere dåper. Peder Skistad finner jeg som fadder en rekke ganger t.o.m. 26/3 1742. Utfra disse fadderoppdragene virker det på meg som mer sannsynlig at det gjelder Peder jr. enn Peder sr.

Hva som er sikkert er at Peder sr. (Peder Larsen) var død før kona, Margrete Børgersdtr., som ble gravlagt som enke 3. søndag etter trefoldighet (30/6) 1743, oppgitt til 75 år gammel (nr. 72 nede til høyre):

Eiker kirkebøker, AV/SAKO-A-4/F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. I 7 /1, 1733-1808, s. 36

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220610418

Ingen Peder Skistad gravlegges i 1742 eller 1743. Jeg har ikke undersøkt årene før eller etter.

Av de mange trærne på nettet som omhandler disse personene, er det én opplysning som kanskje kan bidra til kaste lys over hvilken Peder Skistad som døde i 1728: han skal angivelig ha blitt «Ynkelig myrdet af en hest» på Stenshorne 13. juni 1728. Peder Pedersen Skistad (1692 - 1728) - Genealogy

Dødsdatoen er neppe vederheftig siden den er den samme som begravelsesdatoen, tilsvarende hvilken Peder dette gjelder. Men at han ble drept av en hest og stedet det skjedde på er kanskje ikke tatt ut av løse luftet. Hva kan kilden være, tingboka?

For ordens skyld: Peder Pedersen Skistads dåp 10/1 1692: Petri - Ministerialbok for Eiker prestegjeld 1683-1704 (0624P) - Digitalarkivet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det viktig å holde tunga rett i munn for her er det snakk om Peder i mange generasjoner. Jeg skal bare ta med de som er født i Eiker.

1)      Peder Pedersen født på Narverud og døpt 21 apr 1765. Flyttet etter hvert til Drammen. Sønn av

2)      Peder Pedersen og Mari Hansdatter (hun vet jeg ingenting om). Denne Peder er født på Skistad og døpt 7 mai 1730. Døde på Narverud og er gravlagt 25 mar 1773. Sønn av

3)      Peder Pedersen og Ragnhild Hansdatter. Denne Peder er født på Skistad og døpt 9 jan 1692. Død på Narverud og gravlagt 8 mar 1772. De hadde følgende barn som jeg kjenner til: Anders f. 1720, Olaug f. 1726, Peder f. 1730 og Johannes f. 1736. Denne Peder er sønn av

4)      Peder (Larsen) Skistad og Margrete Børgesdatter. Det er denne Peder jeg lurer på når døde siden han er oppgitt med flere forskjellinge dødsår flere steder på nettet og også i gamle tråder her. Jeg mener han må være den Peder Skistad som begraves i 1728 og som du også omtaler. Han har følgende barn som jeg kjenner til: Oluf f 1689, Peder f 1692 og Børge som skal være født 1692 og død 1742 (men jeg har ikke funnet hverken dåp, gravleggelse eller skifte). Denne Peder skal være født ca 1658/9 og være sønn av Lars/Laurits Aslaksen Skistad

Mvh

Tore

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, her bekrefter du det jeg sterkt mistenkte, at Peder Pedersen (f. 1692) levde lenge etter 1728 (eller 1743 for den saks skyld).

6 timer siden, Tore Jørgen Løwe skrev:

Denne Peder er født på Skistad og døpt 9 jan 1692. Død på Narverud og gravlagt 8 mar 1772.

Jeg ser da ingen andre alternativer enn Peder Larsen for hvilken Peder Skistad som døde og ble gravlagt i 1728. Som påpekt i mitt forrige innlegg, vil kanskje tingboka kunne gi en endelig bekreftelse på det spørsmålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.