Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker 12/1 og 12/2 for Eigersund prestegjeld

Recommended Posts

Som denne meldingen viser meldte jeg inn en feil i søkeresultat i disse kirkebøker i 2017: 

2017-12-27 10:36:34Ubehandlet

Denne kirkeboken dekker hele Eigersund prestegjeld, men bare ved bruk av Ogna som kommune får man treff på personer med bosted i 1101 Egersund eller 1116 Eigersund herred. Som den siden det her er sendt melding på, dette barnet er født i Egersund by. 1101 og 1116 mangler i kommune (1947).

Den samme feilen ble jeg igjen oppmerksom på i forbindelse med en forespørsel i går i forbindelse med et slektskurs her i Egersund. Det var ved et søk etter Isak Hansen Møglebust gm. Elisabeth Berentsdatter i 1846. De hadde 4 barn født 1847, 1850, 1853 og 1856, men ved bruk av detaljert personsøk på Isak Hansen i tidsrommet 1845-1890 med valg kommune 1101 Egersund og 1116 Eigersund herred hvor gården Møglebust ligger får jeg/vi bare treff på første barn i kirkebok A9 og på siste barn i klokkerbok B4. Dersom jeg/vi også legger inn 1117 Ogna i søket kommer barnene født i 1850 og 1853 opp, samt også barn født i 1856 i kirkebok A 12/1. Bok 12/1 er fødte og konfirmerte mens bok 12/2 er de resterende handlinger som også dekker hele kirkesognet.

Dette bør jo oppdateres da dette trolig fører til at mange ikke får noe treff ved søk etter personer i kommune 1101 og 1116 ved bruk av detaljer personsøk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Sverre Bekken skrev:

Dette bør jo oppdateres da dette trolig fører til at mange ikke får noe treff ved søk etter personer i kommune 1101 og 1116 ved bruk av detaljer personsøk.  

Takk skal du ha. Metadataene ble oppdaterte i går, og etter at søkeindeksen nå er oppdatert, burde alt være i orden.

Jeg ser at du i 2017 har meldt dette som en merknad på personpostnivå. Arkivverket har ikke kapasitet til å behandle merknader og korrekturmeldinger på personpostnivå fortløpende, og kildene med med flest korrekturmeldinger blir typisk prioritert. Merknader blir i og for seg ikke behandlet i det hele tatt, da merknadsfunksjonen er ment for tilleggsopplysninger til brukerne. Merknaden var synlig for brukerne på personposten (https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000000816967), men jeg har nå fjernet den, siden den ikke lenger er relevant.

Jeg forstår at det kan være vanskelig å orientere seg, med hensyn til hva som bør rapporteres på hvilken måte. Som du nå har erfart, bør metadatafeil på kildenivå rapporteres her i forumet. Da drukner de ikke blant tusenvis av korrekturmeldinger på personpostnivå, og så kan vi en nokså umiddelbar respons.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker da kom det også treff på barn født i 1850, 1853 og 1856 ved søk med bare 1101 og 1116 som søke kommune.

Det eneste som jeg vil bemerke om linkene er at den for barn født i 1850 viser ved klikk på skannet versjon til side 3 som har opplysning om dårlig skrift som delvis dekker opplysningene som jo også finnes på neste side i originalen. For barnet født i 1856 går også linken til skannet versjon til feil side 72 som er en dublett av side 71, barnet Hans finnes på neste side 72/kb20051208011091.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sverre Bekken skrev:

Det eneste som jeg vil bemerke om linkene er at den for barn født i 1850 viser ved klikk på skannet versjon til side 3 som har opplysning om dårlig skrift som delvis dekker opplysningene som jo også finnes på neste side i originalen. For barnet født i 1856 går også linken til skannet versjon til feil side 72 som er en dublett av side 71, barnet Hans finnes på neste side 72/kb20051208011091.

Koblingene til skanna bildefil er lagret individuelt på hver enkelt personpost, så dette kan dessverre ikke rettes i en håndvending, og det er heller ikke noe jeg personlig har adgang/mulighet til å gjøre.

Det har antakelig blitt slik, fordi transkripsjonen i utgangspunktet ikke inneholdt koblinger til skanna bildefil (bildeid). Dette har Arkivverket trolig lagt til maskinelt i ettertid, ved å matche transkribert sidetall mot indeksert sidetall i den skanna kirkeboka, og da blir det fort noen unøyaktigheter.

• Personpostene med henvisning til side 3 har blitt matchet mot den første bildefila indeksert med side 3, som dessverre er filmingsplakaten med opplysning om dårlig skrift.
  • Personpostene med henvisning til side 72 har blitt matchet mot den første bildefila indeksert med side 72, som dessverre er feilindeksering (skulle vært side 71).

Jeg kan og vil rette indekseringsfeil for de skanna bildefilene, men for å oppnå rett lenking fra personpost til skanna bildefil, må noen altså rette i selve personposten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.