Gå til innhold
Arkivverket

Tydning av Halvor Bergersens dåp (1772)


Johan Stenslie
 Del

Recommended Posts

På forbindelse med mastergraden min i historie gjør jeg et forskningsprosjekt om min tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar (5× tippoldefar), Halvor Bergersen Bergum (1772–1828), og hvordan han og familien i Øyer ble påvirket av napoleonskrigene. Jeg vil nok komme med mange flere spørsmål om dette før semesteret er over, men foreløpig kunne jeg tenke meg hjelp til å transkribere dåpsinnførselen hans.
 

Jeg ser at han ble døpt på påskedag i Øyers hovedkirke som sønn av Berger og Ragnille Bergum. Fadderne hans, slik jeg tolker det, var Frans Schaaden, Ole Høwren, Torbjørn Wedum, Jomfru Hammer og Kari Bergum.
 

Spørsmålet mitt er hva som skjedde på andre påskedag «i Tretten anneks», og hva som står i de tre siste kolonnene. «Introd., Comm.? Sanali?»—og hva betyr den informasjonen?


https://media.digitalarkivet.no/view/9271/127

 

image.thumb.png.ddd18cfd2e4aef79e6884d198bc315b9.png

image.png.84edd4dc7a98399ce7455bf26985df02.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan andre bedre enn meg men:

 

Introd: https://no.wikipedia.org/wiki/Inngangskone Datoen moren ble introdusert for menigheten etter barnefødsel.

 

Så kolonnene som inneholder opplysninger utenom dåpen:

Communion: Her er det vel antall som var i kirken, ikke antallet som fikk nattverd?

 

"Sepulti" er flertallsformen av det latinske ordet "sepultus", som betyr "begravet" eller "gravlagt".  En Peder som døde 10 may er ført inn der med alder 52 år 6 mnd. gammel

(Begravet er kolonneoverskrift tidligere i boka, for eksempel her: https://media.digitalarkivet.no/view/9271/115 )

 

Siste kolonnen er Pub. Ab(solution); må tilbake til 1767 for å finne innførsler her: https://media.digitalarkivet.no/view/9271/107  

 

I Tretten Anneks ser det ut til å ha vært gudstjeneste uten dåp/begravelse.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Roy-Petter Askim said:

Dette kan andre bedre enn meg men:

 

Introd: https://no.wikipedia.org/wiki/Inngangskone Datoen moren ble introdusert for menigheten etter barnefødsel.

 

Så kolonnene som inneholder opplysninger utenom dåpen:

Communion: Her er det vel antall som var i kirken, ikke antallet som fikk nattverd?

 

"Sepulti" er flertallsformen av det latinske ordet "sepultus", som betyr "begravet" eller "gravlagt".  En Peder som døde 10 may er ført inn der med alder 52 år 6 mnd. gammel

(Begravet er kolonneoverskrift tidligere i boka, for eksempel her: https://media.digitalarkivet.no/view/9271/115 )

 

Siste kolonnen er Pub. Ab(solution); må tilbake til 1767 for å finne innførsler her: https://media.digitalarkivet.no/view/9271/107  

 

I Tretten Anneks ser det ut til å ha vært gudstjeneste uten dåp/begravelse.

Tusen takk Roy-Petter! Dette er veldig nyttig. Jeg kjente ikke til tradisjonen med at mødre ble introdusert for menigheten etter fødsel. Betyr det at moren ikke ville ha vært til stede ved sønnens dåp? For det andre: er tallet på kirkefolk (eller antall kommunikanter) det samlede antallet som var i Øyer og Tretten begge søndagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Moren var nok ikke med, når hun er introdusert 8. mai. (Det hendte introduksjon var samtidig med dåpen f.eks når det var langt til kirken).

 

Frem til 1754 fulgte det av lov: Christian 5’s lov: "Præsterne skulle formane Barselqvinderne til Bøn og Paakaldelse for deris
Foster, saa og at de sig indeholde i fem. eller sex, Uger, efter deris
Barnefødsel, efter hvilken Tid de skulle holde deris Kirkegang; Dog egte
Qvinder allene ledis i Kirken af Præsten, hvor det hidindtil haver været
brugeligt."

Og siden barnet skulle døpes innen 8 dager skulle derfor ikke moren være tilstede.

 

Praktiseringen var kanskje noe vekslende, det var «frivillig» med introduksjon etter 1754, men antar det ofte var presten som hadde et tungtveiende ord om det.

 

Betydningen av kommunikanter finner jeg ikke ut av, det er jo flere innførsler der det ikke er oppgitt, nederst på siden f.eks.. Betydningen er vel egentlig deltakere ved nattverd, men syntes det virket veldig mange når det oppgis 166 og 188 lengre ned. 

Jeg mener det tilhører gudstjenesten på Tretten.

 

Endret av Roy-Petter Askim
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Roy-Petter Askim said:

 

The mother probably wasn't there when she was introduced on May 8. (It happened that the introduction was at the same time as the baptism, for example when it was far to the church).

 

Until 1754, this was the law: Christian V's law: "The priests were to exhort the women in childbirth to pray and supplicate for their
fetuses, and that they abstain for five or six weeks after their
childbirth, after which time they were to keep their church attendance; However,
married women were only allowed to go to church by the priest, where it has been customary up to now
."

And since the child was to be baptized within 8 days, the mother was not to be present.

 

The practice was perhaps somewhat variable, it was "voluntary" with introduction after 1754, but I assume it was often the priest who had a weighty word about it.

 

I can't figure out the meaning of communicants, there are several entries where it is not stated, at the bottom of the page for example. The meaning is actually participants at communion, but it seemed like a lot when it states 166 and 188 further down. 

I think it belongs to the service at Tretten.

 

Igjen, dette er svært nyttig. Tusen takk, Roy-Petter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.