Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker i karantene

Recommended Posts

Det var en interessant opplysning i Arne B. Kristiansens tråd "Skannet??? Ministerialbok for Båstad sokn, Trøgstad prestegjeld", at kirkeboken var transkribert, men ikke skannet fordi den har ligget i karantene, muligens p.g.a. muggsopp.

Finne det en oversikt over andre kirkebøker som ligger i karantene, og er det i så fall noen av dem som er så skadet at de ikke har vært transkribert? Jeg tenker da først og fremst på kirkebøker som ikke er klauselert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dei ikkje er i karantene, så er det nok mange kyrkjebøker eller andre protokollar som gjennom tidene er skadde av fukt, muggsopp, brann o.l.

Eksempel: Gaular MINI A1 1755-1785: https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/11412?archive_key=&clerical_parishes[0]=1430Q&start_year=&end_year=&text= (sterkt fuktskadd, nokre av innførslene er heilt vekke).

Futerekneskap Sunnfjord og Nordfjord 1745: https://media.digitalarkivet.no/db/contents/47569?archive_key=&counties[0]=14&start_year=1718&end_year=&tags[0]=74&text= (sjå merknad).

Fleire av kyrkjebøkene som er bevart frå Ålesund er brannskadde, slik at deler av innførslene er gått tapt.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Torbjørn, jeg har store deler av slekta på Eidsvoll og i Kristiansund, jeg vet alt om frustrasjon over brente kirkebøker! 😄 Ved et av mine besøk på riksarkivet i Oslo for mange år siden, gjorde jeg dem oppmerksom på personsedler fra en folketelling som var i så dårlig stand at de holdt på å falle fra hverandre, så jeg turde ikke å bla i dem. De ble tatt hånd om, og jeg tviler på at de finnes fysisk tilgjengelige lenger.

Jeg har sett at endel skrift kan gjenskapes/sees med uv-lys, og også med røntgen. Så vidt jeg forsto avhenger det av alderen på blekket, det har hatt forskjellig sammensetning opp gjennom tidene, og enkelte typer inneholdt faststoffer som lettere blir synlig. Men, jeg regner jo ikke med at arkivverket får en egen teknisk røntgenavdeling, det er det jo ikke engang råd til på sykehusene rundt i landet... 😞

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.