Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Slagsmål på Nauten i Halse Tinglag på Nordmøre i 1756

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp med forståelse av teksten fra tingboka som starter øverst på høyre side og starter med "Daniel Bahle havde...". Jeg forventer ingen full transkripsjon, men litt utfylling av teksten vil bli mottatt med stor takknemlighet.

Jeg forstår mesteparten av innholdet, men det er noen avsnitt jeg ikke klarer.

Min forståelse:

Daniel Bahle innstevner Arent Nauten og Hans Nygaarden for slagsmål. Innstevnede vitner er Erik Solskier Ødegaaard. Tørris Larsen Haltvig og Ingeborg Vigen. Slagsmålet skjedde i et bryllup uten at jeg får tak i hvem som skulle giftes.

Jeg klarer ikke å få noe tak på Eriks vitnemål, men Tørris Larsen bekrefter at Arent Nauten slo Hans Nygården i hodet. Jeg mener å lese at Han Nygaarden ikke slo igjen.

Det ender med at Arent Nauten må betale fulle slagsmålsbøter til Reknes hospital. 

Jeg kan ikke se at det nevnes noe slektskap; har jeg oversett noe? Var Hans Nygaarden så uskyldig som jeg leser eller var han også en aktiv part?

Slagsmålet foregikk i Anders Ericksen Solschier Ødeaardens Brøllup.

Kort sagt ser det ut som Arent slo luen av Hans og grep ham i håret. Hans giorde icke Andet end tog Arents Hænder af Haaret [hovedet?] paa ham. Hans slo ikke igjen, presiseres det senere. Arent som forsvarer seg med at det skjedde i Druchenskab bøtelegges, Hans vorder […] for Citantens Tiltale frie.

Mvh

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.