Gå til innhold
Arkivverket

HVEM VAR FARFAR?

Monica Thomassen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg er helt fersk på slektsforskning, men håper noen tålmodige sjeler her kan peke meg i riktig retning til åpne og lett tilgjengelige kilder som er gode verktøy for slektsforskning? ☺️

Jeg er på søken etter informasjon om min manns biologiske farfar, og det har vist seg å være et realt puslespill med svært få holdepunkter.

(Ja, jeg har sendt forespørsel til Arkivverket ang. dåp/fødsel-oppføring i kirkebøker, men er ikke overbevist om å finne noe)

Vi vet etternavnet (eller deler av det) og et mulig fornavn, men ingen fødselsdata, bare sånn ca fødselsår (tiår).

Vi vet selvsagt også når min manns far ble født, og hvor han ble døpt, men hvis farmor har vært like konsekvent om å holde fars identitet hemmelig også overfor myndighetene på samme måte som familien, så står vi på bar bakke, og vil da trenge hjelp til å finne andre innfallsvinkler.

Vi snakker Bergen (Nordnes) 1950.

Farmor tok seg av hus og søsken sammen med sin mor, og var visstnok av disse grunner svært lite "fri" til å gjøre egne ting da søskenflokken var ganske stor.

Det gjør at jeg tenker at det ikke uten videre var lett for paret å treffes, og at de rent geografisk må ha vært i fysisk nærhet av hverandre for å ha blitt kjent?

Jeg sitter derfor med følgende spørsmål:

Hva skjedde i Bergen på denne tiden som tiltrakk seg gifte menn fra østlandet?

Hvilke jobb/bostedsmuligheter var det på Nordnes som gjorde det mulig for dem å ha et forhold over tid?

Jeg har vært innom tanken sjøfart (ut fra usikre opplysninger), og lurer på om det på denne tiden kan ha vært naturlig for skip å bunkre opp i nærheten av Nordnes over tid?

Hvilke andre yrker er i så fall relevante å også sjekke opp?

Finnes det åpne arkiv utenom fødsel og dåp som er verdt å sjekke?

Jeg tenker umiddelbart sjøfart, luftfart og evt. millitæret som alternativer, men hvor kan jeg evt. finne navn?

Finnes det f.eks et arkiv for alle registrerte sjømenn, eller besøkende i sjømannskirken? Evt. båter med fast anløp Bergen?

Jeg setter pris på all mulig hjelp og råd. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.