Gå til innhold
Arkivverket

Skjøte til Amund Olsen L. Ringdal. 16.10.1822

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Hei.

Klarer noen denne også?

Nordre Sunnmøre sorenskriveri, AV/SAT-A-0006/1/2/2C/2Ca/L0003: Pantebok nr. 7, 1816-1831, s. 361

image.png.e4f5f645f24d24afb27dcd6c71c1fc95.png
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hjelper kan jeg ikke garantere, men en aktiv lenke hadde ikke vært å forakte . . .

Bildet er nesten ulesbart.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigert:
Jeg har gjort et forsøk med bildeanalyse, da det er svært vanskelig å lese for øyet, kanskje det kan hjelpe noen til å kontrollere om denne tekst er korrekt?

Udstedt til Skjøde No 339
Gaarden Kongel 1829
Undertegnede Thore Ellingsd. Kongel ved sin og Ole Pedersens Kone
Ragnild Olsd. Kongels Vegne, saavel som efter sin afdøde Mand Peder
Olsens og hendes og deres umyndige Børns (af Forvalterens) hans Stedsønner
Lars og Ole Pedersen Kongel, samt Datteren Anne Pedersdatter Kongel,
lover og hermed virkelig afhænder og overdrager til Lars Jørgensen Hovde,
Gaarden Kongel kaldet (Kongel) beliggende i Ørskog Sogn og Præstegjeld,
Skyld 1 Vog 1 Spand, med derunder liggende og henhørende Herligheder og
Rettigheder, saasom Ager og Eng, Udmark, Fædrift, Fiskerier, Huse og Bygninger,
samt hvad Gaarden eier og tilhører, intet undtaget, for den Sum af
Fire Hundrede Speciedaler Sølv, som ere mig betalte med rede Penge,
hvorved jeg erklærer mig og mine Medarvinger for fuldkommen betalt og
tilfredsstillet, og kan saaledes ingen videre Fordring gjøre til bemeldte
Eiendom, hverken til mig selv, mine Medarvinger eller deres Arvinger.
Saaledes overdrages bemeldte Gaard med samme Rett og Heftelser, som
den hidtil har været eiet og brugt, til Eie og Eyendomsret for bemeldte
Lars Jørgensen Hovde og hans Arvinger, til evig Tid.
Som Skjøde paa Kongel.
Ørskog den 16de October 1828.
Thore Ellingsdatter Kongel (med paaholden Pen).
Til Vitterlighed:
Hans Larsen Hovde.
Niels Jørgensen Hovde.

Altså denne teksten er ikke å forstå som annet en hjelp pga uklar tekst og ikke et endelig svar, og så er det viktig å legge inn lenke så andre kan forstørre bildet.

Endret av Fred Humborstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Fred Humborstad skrev:

Jeg har gjort et forsøk med bildeanalyse, da det er svært vanskelig å lese for øyet, kanskje det kan hjelpe noen til å kontrollere om denne tekst er korrekt?

Aaret 1829 den 28de October tinglæst.
Undertegnede Thore Ellingsd. Kongel ved sin og Ole Pedersens Kone

Dette er berre vås.  Er det ein eller annan språkmodell du har brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte omsider å grave frem kilden:

Nordre Sunnmøre sorenskriveri, AV/SAT-A-0006/1/2/2C/2Ca/L0003: Pantebok nr. 7, 1816-1831, s. 361

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080930620371

Og ja, Freds forsøk er, om enn velment, mildt sagt underlig. Er det den kjente lystløgneren KI som har vært på ferde? 😉

Har såvidt kastet et blikk på første linjen i originalen foreløpig, men det er absolutt ikke i nærheten av Freds forslag. Dessverre.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit, alle forbehold er tatt allerede. Så blir det interessant å se hva en ender opp med. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fryktet var sidelenken ikke synderlig mer nyttig enn bildet, men et forsøk:

00 No 7

01 Da Anund Olsen lille Ringdal nu ved Ole Knudsen Kjel-

02 stads Død er blevet nærmeste Odels- og Indløsningsberettiget

03 til Gaarden Kjelstad Mat. No. 51 i Sundelvens Skibrede, hvilken Rettighed han

04 nu har gjort gjeldende ved Indløsning af bemeldte Gods, hvorpaa han har for-

05 la[n]gt at blive meddeelt Skjøde, saa tilstaaer jeg Undertegnede Jacob Jonasen

06 Kjelstad, deels paa egne og deels på egen[sic] og deels som beskikket Formynder for

07 min Datter K?? Jacobsdatters Vegne at have solgt, ligesom jeg ved dette mit

08 Skjøde herved overdrager til bemeldte Anund Olesen lille Ringdal min og bemeldte

09 min Datters følgelig Skiftebrev efter Ole Knudsen Kjelstad begyndt 17de Juli og

10 sluttet 21de Augt. d: A:, eiende Gaard Kjelstad No. 51 i Sundelvens Skibrede af Skyld

11 2[??] 15 [??] Fiskes?? med de paa denne staaende Huse og andre til- og un-

12 derliggende Herligheder for Summa 400, skriver Fire Hundrede Norske Specie-

13 daller, hvoraf bemeldte min Datter i følge forbemeldte Skiftebrev tilfalder

14 192 Spd 1 ort 11 s. og det Øvrige mig selv, og da bemeldte Kjøberen for denne Kjøbesum-

15 ma har aflagt Rede[?] og Rigtighed, skal bemeldte Gaard herefter være hans og Ar-

16 vingers lovmessige Odel og Eiendom, [??] af mig efter Loven. - Dette

17 saavel som at om denne Handel ingen Kjøbecontract, skrivtlige Conditioner[?] el-

18 ler noget andet saadant Document, ??stemplet Papir [??-??]

19 oprettet, enten af os eller andre paa vore Vegne, det bevidnes herved under vore

20 / . Kjøberens og mine . / Hænder; og det Bedste[?] Loven forlanger, med Eed stadfæstes.

[underskrifter]

Mvh

Endret av Even Stormoen
langsom korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linje 7: Kanuthe Jacobsdatter…

Linje 11: 2 Bismerpund 15 Merker Fiskesleie…

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang, Gunnar: Tusen takk for korreksjoner etc. Uvurdérlig!

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk nok en gang.  Beklager at jeg er så klønete og ikke klarer å kopiere lenker...

Det må ha vært en annet dokument som Fred Humborstad har forsøkt å oversette?

Vel, ovennevnte Amund Olsen klarte seg bra på Kjellstad, Heimigard, og blei for øvrig første ordfører i Sunnylven 1837.  Han var en av mine tippoldeforeldre.

Men svigerinna Anne Larsdtr (f. Mindre Sunde i Stryn) opplevde mange familietragedier.  Jeg vedlegger et utdrag av hva jeg har skrevet:

Men så kom et nytt, hardt slag. Den lille gutten Ole Knutsen døde 4.6.1822, bare 4 år gammel.  Det blei holdt skifte etter han 21.8.1822, og gården blei i første omgang utlagt til mora Anne og halvsøstera Kanutta for 400 spd.

Men mora Anne hadde ikke noen rett til gården. Hun fikk et «kårbrev» samtidig som gården den 16.10.1822 for 400 spd. blei skjøtet over fra Jakob Jonsen og Kanutta Jakobsdtr til Knuts bror, Amund Olsen.  (Som vanlig den gang representerte mannen kona juridisk)

-------------

Anne og Jakob hadde imidlertid en annen gård å flytte til, Robbebruket under Sæter.  Der var de alt bosatt i 1823.  De fikk fem barn sammen.  Jakob var kjent som en flink arbeidskar, og en dugnadens bjørneskytter som skal ha felt 13-14 bjørn.  Han døde i 1841, før en forferdelig ulykke rammet de to Sætergårdene den 15.2.1846.  Da løsna et stort snøskred (fonn) og knuste alle husa.  19 av 22 mennesker på gårdene omkom, deriblant 24 år gamle Kanutta og hennes tilkommende mann, samt 4 av hennes søsken.  Mora Anne overlevde, og dattera Sigrid overlevde fordi hun alt var i tjeneste på en annen gård. Hun kom etter hvert til å overta den gjenoppbygde gården.  Men hun blei preget for livet av denne tragedien, som skal ha utløst «fallesyke»/ epilepsi hos henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.