Gå til innhold
Arkivverket

Uleselig navn på barn, Hof i Solør 1815

Tone Moseid
 Del

Recommended Posts

Det ble født tvillinger i september 1815, i Hof, Solør. Den ene het Johanne, den andre klarer jeg ikke å tyde navnet på, til tross for at det står både oppført da de ble døpt, og når de dør, måneden etter. Jeg er mottakelig for gode forslag! Foreldrene er Johan Matthisen og Eli Danielsdatter Juberget.

Her er siden for fødte, 1815. Omtrent midt på siden, de er merket som tvilling Børn
https://www.digitalarkivet.no/kb20070603280305

Og for døde, samme år, omtrent midt på siden. Det kan se ut til at det står Johansd. på barnet med det uleselige navnet, i så fall er det en pike.
https://www.digitalarkivet.no/kb20070603280323 

Mvh
Tone Moseid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje god denne men ...

Forstjnde 

Truleg Førstjnde som døbt og Forstjnde som gravlagd ??

Ellers eit heilt ukjent fornamn for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstjnde er brukt ved registrering i My Heritage også

vh Jarleif 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dessverre lever hverken barnet eller foreldrene, så vi får vel aldri noe godt svar på hva disse blekkstrekene egentlig betydde. Kanskje var det bare en litt stressa (eler tunghørt) prest, som klarte å fange opp "Johanne", men ikke dette andre navnet. Jeg tror ikke foreldrene valgte et eksotisk navn til den ene tvillingen, og landet på Johanne for den andre. Men det får vi aldri vite.

Takk for bidraget - noen ganger er det en erfaren leser av gammel håndskrift, som *plutselig* ser mening i noe som ser bare rart ut for andre 😄

PS A propos tunghørte prester - min bestemors eldste bror het Jens. Men han er ført i kirkeboka for Enebakk som James, fordi presten hørte dårlig. Jeg sverger at det er sant!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.