Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?

Carsten Schanche

Recommended Posts

Hei, Carsten.

Finner du noe om Alf Andersen Bøen? Han var trafikkinspektør i NSB. Født 1879, død 1968, bodde i Bergen.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger på en til, Carsten: Thorleif Røed, født 1887 i Drammen, død 1964 i Bergen, inspektør i statsbanene. (Thorleif og Alf i #326 giftet seg med to søstre.)

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore

Jeg fant ingen omtale av dem i "jernbanebøkene". Hvis Alf var gift med Sigrid, så har jeg funnet 2 sønner uteksaminert ved Bergen Tekn. skole, hvis det er av interesse.

Studentene fra 1907, utgitt 1932:

Thorleif Røed. Jeg er født i Drammen 25. juni 1887 av foreldre driftsbestyrer Christen Backer Røed (f. i Holmestrand 18. okt. 1847) og Inger Weidemann (f. i Holmestrand 17. sept. 1849). Gift 3. mars 1923 i Bergen med Gudrun Larssen, f. 31. des. 1899 i Bergen, dtr. av fabrikant Lauritz Larssen og Sine, f. Wigand. 2 sønner.

Jeg har gått på frk. Nilsens privatskole i Drammen og på Hamar offentlige høiere almenskole, hvor jeg også tok artium. Har gjennemgått Kristiania tekniske skole og tok eksamen som maskiningeniør i 1911. Efter arrtium bosatt i Oslo, Drammen samt Bergen, hvor jeg siden 1922 har vært ansatt som maskininspektør ved Statsbanene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten. Og tusen takk.

Det stemmer at Alf var gift med Sigrid. Jeg er veldig interessert i deres to barn.

Når det gjelder Thorleif, vet jeg bare om en sønn, Christen, født 1925. Jeg er også interessert i den andre sønnen her.

Send evt en PM.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei! 

Einar Hoff Pettersen, eller Einar Pettersen Hoff, kanskje også Einar Pedersen-har reigistrert ham med disse forskjellige navnkominasjonene. Født Einar Pedersen Hof i Solør i 1872. Skal etter de opplysnngene jeg har, jobbet ved jernbanen både som stenarbeider og en slags oppsynsmann ved jernbanen. I tidsrommet 1895-1899 fikk han i en sprengningsulykke sprengt av seg hendene, og etter dette angivelig vært ansatt som kontrollør ved jernbanen. På grunn av noe vage opplysninger er denne informasjonen noe usikker. Lurer på om det kan finnes noen opplysninger om ham, og eventuellt hvor denne ulykken kan ha skjedd, ? I folketellingen fra 1900 står han oppført som mottager av pensjon på grunn av uførhet.

Hilsen Janne Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Tore

Personalet i Trondheim distrikt 1955.

Arne Frank Arnesen, lokfører. Født 14-3-1916 i Oslo. Gift med Odlaug, f. Taskerud 15-9-1914 i Løten. To barn. Ant. som asp. 8-9-1936, ans. asp. 8-9-1937, ans. lokfurbøter 28-6-1939, aut. til førertj. 1943, ans. lokfører 28-6-1946. Tj. gjort i Hamar distr. til 1-9-1946. Tekn. aftenskole og Jernbaneskole. Formann i Grong lokalavd. 1949-53 og fra 1955. En onkel er lokfører, en annen onkel pensj. lokfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei, Carsten.

Jeg har kommet over en hel jernbanefamilie, men spørsmålet er om de er for gamle for dine bøker. Det gjelder brødrene Langseth fra Eidsvoll:

Peder Anton Langseth, født 1873, død trolig i 1913, stasjonsbetjent på Østbanen.

Bernhard Langseth, født 1879, overkonduktør.

Johan Langseth, født 1881, pakkarbeider på Eidsvoll stasjon.

Halvor Langseth, født 1883, død 1964, stasjonsmester, vet ikke hvilken stasjon, men han bodde en tid i Ullensaker.

Også faren deres, Gustav Amundsen, var jernbanemann, men han er jo definitivt for gammel for disse bøkene.

Halvor er den jeg vet mest om, for han står omtalt i "Nordmann i fangenskap 1940-1945". Jeg ser også i "Studentene fra 1941" at han var far til Berit Aarhus, f 1922. Men spørsmålet er altså om Halvor og/eller noen av brødrene hans er omtalt i bøkene om jernbanepersonalet.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore

Den eneste jeg finner omtalt er Halvor:

Stasjonsmestrene i Drammen distrikt. Halvor Langseth, pensj. stasjonsmester. Født 15-12-83 i Eidsvoll. G. m. Ebba Strøm, f. 26-12-87 i Eidsvoll. 4 barn.

Beg. som bud 1900, togfører 1903, kontorist 1910, j. fullm. 1923, underst. mester Oslo Ø 1925, stasj.mester Kløfta 1939, Skøyen 1946. Pensj. 1949. Jernb.skole 1903. Tidl. styremedl. i kontorp. foren. Uts. til 3 landsmøter.

Faren Gustav var st.betj., dessuten 3 brødre ved jernb. som henholdsvis sk.kond., bruform. og kond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei

Jeg er på utkikk etter mer opplysninger om min oldefar Petter Andreas Vilberg som skal ha vært ansatt i Jernbanen ved utgangen av 1890 tallet, født i 1865, boende på Hamar og opprinnelig svensk. Finnes det noen opplysninger om ham, ville jeg ha vært svært takksom for tilbakemelding. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt i grenseland i forhold til fødselsår, men kan du sjekke om det finnes noko på dei to halvbrødrene Harald Hansen f. 1878 og Karl Hansen f. 1882 (sistnevnte brukte etternamnet Oppegaard).

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037041006744

Dei to er fødde på Eidsvoll, og ser ut til å ha hatt ulike roller knytt til jernbane. Dei flytta til Oslo kort tid etter 1900. Harald kjenner eg ikkje til etter 1910, mens Karl budde i Oslo til han døydde i 1960. Dei siste tiåra var han lokfører (truleg på hovedbanen).

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil

Norges lokomotivpersonale, utgitt 1955, Oslo distrikt:

Karl Oppegård, pensj. lokfører. Født 24-9-1882 i Eidsvoll. G.m. Anna, f. 29-12-1885 i Borre. Ett barn, Åse. Ant. som pusser 17-4-1900, ans. lokfyrb. mars 1911, ans. lokfører mars 1918. Tekn. aftenskole. Oppegård har vært aktiv skiløper. Hans far, Johan Hansen, var baneformann på strekn. Dal-Bøn, en bror, Harald Hansen, er stasjonsmester v/Bøn st. Tre onkler er ans. v/NSB.

Dett var dett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei håper du kan hjelpe meg med dette. Leter etter en Sverre Ragnar Erichsen f. 31.03.1918 hvor ?. Han var lokomotivfører ved NSB 1955.(iflg. adressebøkene for Oslo) Gift med Ingeborg g. Erichsen .f. 31.10.1917.

Er det mulig å finne ut hvor disse er født.?

vh Gro Hjelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro

Norges lokomotivpersonale, Oslo distrikt:

Sverre Ragnar Erichsen, lokfører. Født 31-3-1918 i Oslo. Gift med Ingeborg, f. Hegge 31-10-1917 i Aker. To barn. Ant. som asp. 16-5-1937, ans. asp. 1-7-1938, ans. lokfyrb. 3-7-1941, ans. lokfører 25-2-1949. Tj.gjort i Drammen distr. 1-2-1947 til 28-2-1949. Fag- og Forskole, tekn. aftenskole, jernbaneskole 1941. Tre år som dreier ved privat bedrift.

Du finner Sverre Ragnar med foreldre og søsken hvis du søker i FT 1923

http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro

Norges lokomotivpersonale, Oslo distrikt:

Sverre Ragnar Erichsen, lokfører. Født 31-3-1918 i Oslo. Gift med Ingeborg, f. Hegge 31-10-1917 i Aker. To barn. Ant. som asp. 16-5-1937, ans. asp. 1-7-1938, ans. lokfyrb. 3-7-1941, ans. lokfører 25-2-1949. Tj.gjort i Drammen distr. 1-2-1947 til 28-2-1949. Fag- og Forskole, tekn. aftenskole, jernbaneskole 1941. Tre år som dreier ved privat bedrift.

Du finner Sverre Ragnar med foreldre og søsken hvis du søker i FT 1923

http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

Tusen takk for hjelp. Nå kommer jeg videre !

vh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant, men det var ikke rare greiene.

Adm.tjenesten og innv. stasjonspers. i Kristiansand distrikt.

Hans Espseth, jernbanefullmektig III. Født 27-7-04. Ant. 1923, jernb.fullm. III 1954.

Lenke til kommentar
Del på andre sider