Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?

Carsten Schanche

Recommended Posts

Finner du Herlaug Krokan, f. 1895? Tjenestegjorde mest med base i Trondheim.

Finner du Einar Hansen Loe, f. 1887? Tjenestegjorde på Vestbanen, basis Oslo og Drammen.

Hilsen

Knut Krokann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor-Erik

Norges Lokomotivpersonale 1955, Trondhjem distrikt:

Karl Lian, lokfører. Født 21-5-1896 i Sparbu. G.m. Signe, f. Øien 10-8-1901 i Tr.heim. To barn. Ant. som asp. 2-9-1915, ans. asp. 1-7-1919, ans. lokfyrbøter 1-2-1920, aut. til førertj. 1934, ans. lokfører 30-6-1937. Tj. gjort i Kristiansand distr. aug. 1937-juni 1940. Tekn. aftenskole og Jernbaneskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut

Utvendig stasjonspersonale i Trondheim distrikt:

Herlaug Jonsen Krokan, stasjonsformann. Født 15-12-1895 i Oppdal. G.m. Anna Skansen, f. 6-4-1905 i Malvik. 2 barn. Beg. som ekstrabetj. 1920, st. betj. 1936, vg. skr. 1947, st. form. 1955. Framh. skole, handelsskole. Hobby: Hagebruk. Sønnen Lars Olav er togf. asp.

Linjepersonalet i Drammen distrikt:

Einar Loe, pensj. banemester. Født 22-7-1887 i Vardø. G.m. Asora Sether, f. 18-9-1893 i Oslo. 1 barn. Beg. som stikn. arb. 1910, ans. banemester 1923. Pensj. 1952. Middelskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten

Jeg fant en dåp hvor vedkommende far har tittel som jernbanearbeider. Jeg har ikke sett ham omtalt som det andre steder, så jeg vil sette stor pris på om du kan sjekke for meg.

Einar Olsen, f 27.01.1880 i Nord-Odal, brukte også navnet Li eller Lie, enten som Einar Olsen Lie eller bare Einar Lie.

Her er dåpen:

Hans, f 07.07.1915, dp 26.09.1915, nr 10, Furuset i Ullensaker, foreldre Jernbanearbeider Einar Olsen Vestli f 1880 og h Martha Olsen f 1885. Viet 1904.

Faddere: Gardbr. Johan Jakobsen Li, arbeider Olaf Gulbrandsen Li og enke Indiana Jakobsen Li og pige Dagmar Olsen, Jessheim.

3 barn før.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Furuset i Ullensaker, Ministerialbok nr. III 1 (1913-1935), Fødte og døpte 1915, side 8.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=43551&idx_id=43551&uid=ny&idx_side=-13

og

Brukslenke: https://media.digitalarkivet.no/kb10041111250014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel inntrykk at han jobbet litt her og der, han har alltid hatt betegnelsen løsarbeider, jordbruksarbeider og tømmerhogger, så han hadde sikkert bare en midlertidig jobb på et eller annet vedlikeholdsprosjekt på jernbanen.

Takk skal du ha Carsten.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei,

kan du slå opp informasjon om følgende:

Mikael Andersen Vaksdal, født 16.10 1873, banevokter på Reime i 1910, siden på Voss og på Vaksdal. Han var min oldefar.

Anders Mikaelsen Vaksdal, født 26.03.1897. Han var min mormors bror, og var på stasjonene Vaksdal og Voss.

På forhånd takk for hjelpen!

Vennlig hilsen

Carsten Helgesen

Tilbyr fortsatt oppslag i disse bøkene som er utgitt i 1959, men mangler personregister. De som er omtalt er født ca. 1883 til 1930, opplysningene varierer, men fødselsdato og sted er med, hvem de var gift med, navn på barn, hvor de var ansatt og hobby.

Bøkene er inndelt i distrikt: Oslo, Drammen, Trondheim, Bergen, Kristiansand og Narvik.

Bind 1: Hovedstyret, stasjonsmestrene, adm. og innvendig stasjonspersonale, konduktørene og privatbanene
(Rjukanbanen, Thamshavnbanen, Sulitjelmabanen og L.K.A.B.).

Bind 2: Anleggene, linjepersonalet og elektropersonalet.

Bind 3: Utvendig stasjonspersonale, personale ved biltransporten og renholdskvinner.

Bind 4: Verksmestre og verkstedsarbeidere, forrådspersonell og lokstallpersonalet.

Tilleggsbind: Norges lokomotivpersonale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten :)

Ingen av disse er omtalt, men en sønn av Anders er det

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2178&idx_id=2178&uid=ny&idx_side=-73
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050729040073.jpg

Linjepersonalet i Bergen distrikt: Mikal Vaksdal, banevokter. Født 25-1-21 Bruvik. Gift med Maria Lid, født 22-12-19 på Voss. 3 barn. Beg. som ekstra linjearb. 1939, banevokterasp. 1943, banev. 1946. Jernbaneskole 1950. Hobby: Fiske. Bestefaren og faren baneform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Kan du slå opp min oldefar, Hans Ragnvald Knutsen, født 11.03.1894? Han var jernbanesmed og drev blant annet på sørlandsbanen.

Tusen takk for hjelpen!

Endret av Heidi Sønes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Carsten,

I would like to know if you have information about the following person who worked for the railroad in the 1880's:

Peter (or Peder) Larsen, from Eidsvold, Akershus

His son Heinrick Larsen, married in Australia in 1886 and said that his father worked for the railroad.

Thank you,

Brian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tore

Linjepersonalet i Trondheim distrikt: Arthur Rasten, linjearbeider. Født 31-8-1915 i Våle. G.m. Jodis Johnsgård, f. 19-5-1912 i Lesja. Barn: Else Reidun og Solveig Turi. Beg. som linjearb. 1945. Hobby: Hagestell. Bestefaren Mathin Tørrisen og faren Marthin var anl.arb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten,

Jeg har fått deg til å slå opp denne karen tidligere, men kan ha fått deg til å lete i feil del av landet, da han flyttet på seg etter 1910-tellingen.

Det gjelder Jakob (Bernhard) Andersen, født 25.10.1891 i Drammen, død 17.2.1985 på Voss.

Var lokomotivfører og stasjonert på Voss fra iallfall 1921.

Med vennlig hilsen

Kyrre Martin Sveen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyrre Martin

Lokomotivpersonalet i Bergen distrikt 1955:

Jacob Andersen, pensj. lokfører. Født 25-10-1891 i Drammen. G.m. Marta, f. Røthe 7-1-1892 på Voss. 6 barn. Ant. som asp. 12-2-1909, ans. lokfyrb. 27-5-1920. Pensjonert 1-8-1952. Tj.gjort på Nordlandsbanen 1. mai til 1. nov. 1946. Hønefoss tekn. aftenskole 1912. Var kasserer i Bergen distrikt 10 år. Utsendt til landsmøtet 1918 og 1937. Faren var sporskifter i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Heidi

Finner ikke din oldefar omtalt dessverre.

Det går bra :)

Hva med min tippoldefar, Knud Hansen? Han var smed og drev på både Dovrebanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen. Han ble født 25.11.1866. 

Endret av Heidi Sønes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten, står det noe om Torleif Bertrand Østerud f 1899 , han skal ha vært ekspeditør i Oslo,

og Thorvald Frantzen f 188 , han skal ha vært konduktør også i Oslo .

Takker for at du tilbyr oppslag.

hilsen  Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi

Tippoldefar er født alt for tidlig til å være omtalt dessverre

Ja, nå leste jeg hovedinnlegget ditt igjen.

Uansett, tusen takk for at du tok deg tid til å sjekke oldefaren min :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tove

Adm. tjenesten og innv. stasjonspers. i Oslo distrikt:

Thorleif Østerud, jerbanefullmektig I. Født 14-4-99. Ant. 1917, jernbanefullm. I 1956.

Utvendig stasjonspers. i Oslo distrikt:

Thorvald Frantzen, pensj. stasjonsformann. Født 6-11-88 i Oslo. G.m. Klara Elise Wennevold, f. 3-11-88 i Nes, Romerike. Barn: Gerd og Frank. Beg. som pusser 1905, ekstrabetj. 1908, stasjonsbetj. 1911, sporskifter 1913, skiftekond. 1918, stasjonsform. 1934. Pensj. 1953. Teknisk aftenskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider