Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?

Carsten Schanche

Recommended Posts

Tusen takk skal du Ha for at du sjekket for meg Carsten :rolleyes:

Det var dumt at det ikke sto noe. Hadde håpet at det kanskje fantes noe mer utfyllende om han, familien og yrket hans.

Disse opplysningene du gir, hadde jeg og folketellingen 1910 henger jo ikke på greip, hva gjelder Alfred J. Ziener f. 24.februar 1847 i Fredrikshald, kona Mina Marie f. 13.juli 1859 på Flesagereie, Vestfossen, Fiskum, Eiker og datteren Borghild f. 17.august 1888 Skotselven, (stasjon) Øvre Eiker, Buskerud. Kona har her fått navnet Marte og er oppgitt å være født i Kristiania og derfor har jeg undret meg om han var blitt gift en gang til, for hennes dødsdato har jeg ikke funnet.

De hadde tre barn til, foruten Borghild, nemlig Amanda f. 22.april 1884, Martha f. 16.november 1885 og Erland Bolander f. 11.april 1894.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er først i 1910-tellingen at Mina Marie har fått navnet Martha og fødselsår 27.juli 1850, i stedet for 13.juli 1859

Dåpen til deres andre barn:

Amanda, født 22.april 1884 på Darbo stasjon, Fiskum, Eiker, døpt 11.mai 1884

Kilde: Fiskum, Ministerialbok nr. 2 (1878-1890), Fødte og døpte 1884, side 21, nr.7.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4170&idx_id=4170&uid=ny&idx_side=-25

Martha, født på Darbo stasjon, Fiskum, Eiker 16.november 1885, døpt 26.desember 1885

Kilde: Fiskum, Ministerialbok nr. 2 (1878-1890), Fødte og døpte 1886, side 26, nr.22.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4170&idx_id=4170&uid=ny&idx_side=-30

Erland Bolander,født 11.april 1894 på Skotselven,(stasjon) Øvre Eiker, døpt i Bakke i Eiker 27.mai 1894

Kilde: Bakke i Eiker, Klokkerbok nr. II 4 (1894-1900), Fødte og døpte 1894, side 2, nr.9.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7748&idx_id=7748&uid=ny&idx_side=-7

Alfred J. Ziener døde i Oslo 13.juli 1935. - På grunn av NSB's dårlige økonomi i mellomkrigstiden ble det bestemt at Røykenvik og Brandbu stasjoner fra 1. april 1932 skulle degraderes til stoppesteder for å innskrenke betjeningen og således spare penger. Fra 1932 ble også banen primært en godsbane med kun én passasjeravgang daglig. Det er kanskje i forbindelse med dette at Alfred Joachim setter nesa mot Oslo.

http://www.arkivnett.ol.no/samferdsel/index.php?id=125

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Hageman Andersen, født 31. januar 1912 var vognvisitør i Lodalen (Oslo) i noen og førti år.

Har du noen opplysninger om han ?  Send i så fall til min e-mail: sandsteel@nordea.no da det er personlig.

Takker på forhånd.

Mvh

Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er det mulig å finne opplysninger om Martinius Kvikstad / Bjerke f. på V Toten 30. januar 1868 som er nevnt som jernbanearbeider ( Dovrebanen ) ved datteren Dagny Helenes dåp 2. juni1912. Bosted er Soknes i Støren.

Mvh ArneH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :rolleyes:

Skulle du tilfeldigvis ha noe om Stasjonsmester ved statsbanene Alfred Joachim Ziener f. 24.februar 1847?

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Alfred ble født i Fredrikshald. Hans foreldre het Johannes August og Amanda Caroline Ziener. Han giftet seg med Mina Mare jensen i Haug kirke 17.2.1884. Da var Alfred stasjonsmester på Darbu. De fikk tre døtre og en sønn. I 1900 var han stasjonmester i Skotselv, men ble stasjonsmester i Røykenvik samme år. Han sluttet som stasjonsmester i 1918, men fortsatte som poståpner til 1920. 

Alfred er med stor sannsynlighet halvbroren til min tippoldefar.

Hilsen Åshild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny

Fant dette:

Verkstedarbeidere i Oslo distrikt. Aksel Saksvik, pensj. verkstedarbeider. Født 7-9-85 i Hegra. G.m. Haldis Halvorsen, f. 29-10-95 i Drammen. Barn: Louis og Randi. Beg. som maskinarb. 1918, ans. 1929. Pensj. 1950. Hobby: Jakt. Broren var gartner i Tr.heim distr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfred ble født i Fredrikshald. Hans foreldre het Johannes August og Amanda Caroline Ziener. Han giftet seg med Mina Mare jensen i Haug kirke 17.2.1884. Da var Alfred stasjonsmester på Darbu. De fikk tre døtre og en sønn. I 1900 var han stasjonmester i Skotselv, men ble stasjonsmester i Røykenvik samme år. Han sluttet som stasjonsmester i 1918, men fortsatte som poståpner til 1920. 

Alfred er med stor sannsynlighet halvbroren til min tippoldefar.

Hilsen Åshild

Hei Åshild :rolleyes:

Jeg har alle disse opplysningene om Alfred Joachim, men var mer på jakt om det kunne stå noe mer utfyllende om ham i "De norske jernbaner og deres personale" i og med at han var stasjonsmester.

Du skriver at Alfred med stor sannsynlighet er halvbroren til din tippoldefar. Jeg vet ikke om noen halvbror, men det kunne jo vært kjekt å få vite det :rolleyes:

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alle disse opplysningene om Alfred Joachim, men var mer på jakt om det kunne stå noe mer utfyllende om ham i "De norske jernbaner og deres personale" i og med at han var stasjonsmester.

Du skriver at Alfred med stor sannsynlighet er halvbroren til din tippoldefar. Jeg vet ikke om noen halvbror, men det kunne jo vært kjekt å få vite det :rolleyes:

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Ja, jeg så etterpå at alt det jeg skrev var kjent for deg. Kan du ikke ta kontakt med meg på ashild.woldstad@gmail.com så kan du få det jeg har om Alfreds far.

Hilsen Åshild

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Ja, jeg så etterpå at alt det jeg skrev var kjent for deg. Kan du ikke ta kontakt med meg på ashild.woldstad@gmail.com så kan du få det jeg har om Alfreds far.

Hilsen Åshild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny

Fant dette:

Verkstedarbeidere i Oslo distrikt. Aksel Saksvik, pensj. verkstedarbeider. Født 7-9-85 i Hegra. G.m. Haldis Halvorsen, f. 29-10-95 i Drammen. Barn: Louis og Randi. Beg. som maskinarb. 1918, ans. 1929. Pensj. 1950. Hobby: Jakt. Broren var gartner i Tr.heim distr.

Takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny

Fant dette:

Konen Haldis noen tidspunkt på det giftemålet. Han ble gift 12 mai 1907 med Helene Lagertha Gjølstad hun døde 15 okt 1953

Han døde 1961. Barn Axel Louis Saksvik f 1907,Randi Saksvik f.1910,Helene Saksvik f.1913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Finnes det opplysninger om Gunnar Kristiansen, født 06.04.1924 i Fet, Akershus? Han jobbet i NSB fra tidlig på 40-tallet og frem til han gikk av med pensjon på 80-tallet. Siste arbeidssted var i Lodalen.

Vennlig hilsen

Daniel Kristiansen Granberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel

Verkstedarbeiderne i Oslo distrikt.

Gunnar Kristiansen, reparatør I vognvisitørtjenesten. F. 6-4-24 i Fet. G.m. Sigrid Wilhelmsen, f. 11-5-21 i Vang, Hedmark. 1 sønn. Beg. som lokstallbetj. 1942, rep. 1954. Forskj. kurser ved NSB. Styremedlem i det private vannverk på Åkrene. Hobby: Fiske, skøytesport (varamann til styret i Jernb. skøytegruppe), hagedyrking og musikk. Broren Helge var maler og søsteren Borghild kontorass. ved NSB, har ellers flere fettere ved jernb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig, tusen takk for oppslaget! I henhold til familietradisjonen begynte farfar å jobbe i NSB for å unnslippe tvangsarbeid for den tyske okkupasjonsmakten i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker etter opplysninger om to personer

A. Alf Olaf Palmberg 16 feb 1902 Kristiania - 10 mar 1984 Gran

B. Eilif Antonius Iversen 8 mai 1888 Tromsø - 16 apr 1971 Stavern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto

Fant en av dem:

Utvendig stasjonspersonale i Oslo distrikt. Olaf Palmberg, stasjonsbetjent, f. 16-2-02 i Oslo. G.m. Inga Brandvold, f. 27-6-10 i Alvdal. Barn: Asmund, Bjarne, Margit, Paul, Olaug og Unni. Beg. som sesongarb. 1920, ans. st.betj. 1943.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto

Ingeniørmatrikkelen: norske siviling. 1901-55 med tillegg.

Eilif Iversen, f. 8-5-1888 i Tromsø. B.ing. TTL 1912. Kraftanlegg 1912-14, ass. hos stadsing. på Hamar 1914-17, stadsing. Vardø 1917-19, stadsing. Svolvær 1919-23, NSB Nordlansbanen 1923-56, senere Sulitjelmabanen, nå bosatt Fauske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint og bra og takk skal du ha.

Har du fullstendig tittel og referanse til de to oppslagsverkene. Det er veldig viktig for å sette inn total referanser for senere gjenfinning i originaldokumentene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene så langt. Om Eilif tenkte jeg vel så mye om opplysningene som er registrert om hans tid i Jernbanen.

Han var jo sterkt involvert i Nordlandsbanen også i deler av 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider