Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?

Recommended Posts

Lars,

Du kan sjekke Jernbanekalenderne her:

https://brage.bibsys.no/xmlui//handle/11250/154661

Jeg har funnet ham på Lillehammer i kalenderne for 1912, 1914 og 1916, på Tynset i kalenderen for 1918. I de tre siste var han fyrbøter. Jeg har ikke sjekket alle. Men jeg finner ham ikke som lok-fører.

Hilsen Tore

• 3 uker senere...

Her kommer et spørsmål fra meg Carsten:

Eugen Ludvig Olsen, født Våler, Østfold 13.8.1891, død 22.8.1962. Gjennom alle år bosatt i Son, Vestby.

Sønnen var Erik Anker Olsen, født Såner i Vestby 22.3.1921, død 1987. Også bosatt i Son gjennom alle år.

Begge disse var ansatt ved jernbanen. Lar det seg gjøre å få innsikt i hva som står om disse?

Hilsen

Bjørn

Det var ikke rare greiene jeg fant Bjørn:

Adm. tjenesten og innv. stasjonspers. i Oslo distrikt.

Erik Anker Olsen, jernbaneekspeditør. F. 22-3-21. Ant. 1940, jernb.eksp. 1947.

Hei!

Jacob Christian Jacobsen f. 1862 d. 1917 - først kontorist, senere fullmektig "jernbanestyrelsen" og direktør f. trafikkanl. - alle Oslo. Finner ham i Jernbanekalenderne, finnes det noe mer opplysninger?

Hei

Ole Vehus 1868-1954 og broren Gunvald Vehus 1877-1930

Begge var sønn av Kristian Kristensen Vehus (Rett nord for Kristiansand)

Jeg vet at Ole var anleggsarbeider/formann på Bergen-Voss, Sørlandsbanen og den banen som går fra Notodden langs Tinnsjøen. Alle disse på begynnelsen av 1900-tallet.

På forhånd takk.

• 1 måned senere...

Hei Tore !

Adm.tjenesten og innv. stasjonspers. i Hamar distrikt:

Oskar Sigmund Stensbye, jernbanefullmektig I. Født 24-8-01 i Vang. G.m. Ingeborg Johansen, f. 8-11-03 i Løten. Barn: Reidun. Beg. som bud 1918., tr.elev 1919, togfører 1926, j.eksp. 1936, f.fullm. 1952, j.fullm. I 1956. Styremedl. i Hamar distr. kontorp. foren. Herredsstyremedl. i Elverum 9 år, medl. av likn.nemnda 9 år, derav 6 år som form., medl. av helserådet. Hobby: Skisport (tidl. aktiv hopper, har en rekke premier), sjakk (medl. av sjakklubb), jakt, fiske og friluftsliv. Faren Ole var kjelesmed ved jernb.

Adolf Mosling - sønn av Johan Andersen - kalte seg Adolf Mosheim f. 1866 Bø (Brønnøy) var i utlandet før han i 1893 ble gift i Oddernes med Inger Marie (Inga) Hansen Mosby. I Tacoma Tidende fra oktober 1897 står det " For fem Maaneder siden forlod han en god stilling ved Jernbanen i Norge og drog med sin Hustru  over Havet".

Kan det finnes hvilken stilling og hvor han befant seg før utvandringen ?

• 1 måned senere...

Carsten: Er det noen omtale av Vidar Conradi Wang som var født rundt 1900 ?  Han bodde på Slependen fra ca 1950 til 1992.  Han var gift med Lilli Antonia - vet ikke hva hennes pikenavn var.  Vet heller ikke om paret hadde noen etterkommere.  Mvh Roar Tvetmarken

Endret av Roar Tvetmarken

Roar

Han er født i Modum 21-7-1900

https://media.digitalarkivet.no/kb20051025060028

1910

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036472012420

Konduktørene i Drammen distrikt: Vidar Wang, overkonduktør. Født 21-7-1900 i Modum. Gift med Lilly Kjeldsen, f. 16-1-1906 i Bakke. Barn: Vera. Beg. som banearb. 1920, stasjonsbetj. s.å., kond. 1939, overkond. 1944. Tidl. tjenestegjort i Stavanger og Kristiansand distrikt. Jernbaneskole 1939. Hobby: Fiske og friluftsliv. Bestefaren Lars Andersen og broren Ludvik var sporskiftere, faren Johan Larsen og svigerfaren Lars Kjeldsen var baneformenn.

Lilly i 1910

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036610000608

• 5 uker senere...

Søker etter opplysninger om to personer

A. Alf Olaf Palmberg 16 feb 1902 Kristiania - 10 mar 1984 Gran

B. Eilif Antonius Iversen 8 mai 1888 Tromsø - 16 apr 1971 Stavern

Litt informasjon om B. Eilif A.Iversen (min bestefar):
1922 - 1953; Flyttet til Mosjøen og jobbet nå med Nordlandsbanen. 
1923- Mosjøen. (Banen ble åpnet til Mosjøen sommeren 1940 av general Falkenhorst som var tysk hærsjef - sjef for felttoget i Norge.)
1924; Fallmoen/Fellingfoss, som ligger mellom Mosjøen og Laksfors.Ledet arbeidet med parsellen på Nordlandsbanen hvor Viadukten/ Trolldalsbrua mellom Laksfors og Trofors ble et "kunststykke" grunnet høyden ned til dalbunnen (49m høyt) og langt spenn.
1942 - Lillehammer, ble tvangsflyttet av tyskerne.
Ble pålagt av tyskerne til å stikke ut jernbanelinje mellom Lillehammer og Gjøvik. Jernbanelinjen er der riksv.4 går omtrent i dag.
1944- hadde kontor på Hamar, men bodde på Lillehammer. Hadde inspektøransvar for Dovrebanen til Åndalsnes. 
1947- jobbet i Drammen med ombygging av Vestfoldbanen fra smalsporet til normalsporet skinnegang. Eilif brukte et langt godstog - Nilsvogner med utstikk på den ene siden hvor de la skinnestrengene slik at de kunne legge store lengder samtidig av gangen. 
1952 - Sulitjelma hvor han prosjekterte frem Sulitjelmabanen som sto ferdig i juli 1956. Dette fikk han Kongen fortjenestemedalje i gull.
1953 - flyttet til Fauske hvor han fremdeles jobbet med Sulitjelmabanen. I dag er det vei i jernbanesporet.
1956 - 1962 Byingeniør i Fauske kommune.

Den var fin.

Da er du  firmenning til min kone.

Tar du kontakt så kan vi utveksle flere data. :)

Du kan kontakte meg på email; inger.stalhane@gmail.com  :)

Den var fin.

Da er du  firmenning til min kone.

Tar du kontakt så kan vi utveksle flere data. :)

Du kan kontakte meg på email; inger.stalhane@gmail.com  :)

Sanny

Her er det jeg finner:

Renholdskvinner i Trondheim distrikt: Ragna Wist, renholdskvinne. Født 15-7-96 i Sparbu. G.m. John Wist, f. 30-9-94 i Sparbu (død) Barn: Borgny, Astrid, Johan og Bjarne. Beg. som renh.kvinne 1940. Tillitsmann i renh.kv. foren. i Mosjøen 1940-45. Hobby: Håndarbeid. Mannen var anl.arb., to sønner er henholsvis st.betj. og lokstallbetj.

Lokstallbetjenter i Trondheim distrikt: Johan Vist, lokstallbetj.. Født 7-6-25 i Overhalla. G.m. Jorunn Olsen, f. 6-5-25 i Leirfjord. Barn: Kjell. Beg. som lokpusser 1943, ans. lokstallbetj. 1943. Faren John var anl.arb. (døde ved ulykkestilfelle).

Må bare spørre, har du funnet opplysninger om min farfar John som døde etter å ha blitt truffet av en stein, dette skjedde

ved Svenningdal?  Jeg har prøvd å finne ut noe tidligere, men ikke greid det.

Har du noe så er jeg veldig interessert. :)

Mvh Sanny

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.