Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?

Carsten Schanche

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Her kommer et spørsmål fra meg Carsten:

Eugen Ludvig Olsen, født Våler, Østfold 13.8.1891, død 22.8.1962. Gjennom alle år bosatt i Son, Vestby.

Sønnen var Erik Anker Olsen, født Såner i Vestby 22.3.1921, død 1987. Også bosatt i Son gjennom alle år.

Begge disse var ansatt ved jernbanen. Lar det seg gjøre å få innsikt i hva som står om disse?

Hilsen

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke rare greiene jeg fant Bjørn:

Adm. tjenesten og innv. stasjonspers. i Oslo distrikt.

Erik Anker Olsen, jernbaneekspeditør. F. 22-3-21. Ant. 1940, jernb.eksp. 1947.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha takk likevel. Nå er det en mulighet at faren ikke var ansatt ved jernbanen likevel. Det kan være noe jeg har innbilt meg - vi bodde hos denne familien hver sommer i min barndom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jacob Christian Jacobsen f. 1862 d. 1917 - først kontorist, senere fullmektig "jernbanestyrelsen" og direktør f. trafikkanl. - alle Oslo. Finner ham i Jernbanekalenderne, finnes det noe mer opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke i disse bøkene, siden han er født så tidlig som i 1862 og døde før bøkene ble utgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ole Vehus 1868-1954 og broren Gunvald Vehus 1877-1930

Begge var sønn av Kristian Kristensen Vehus (Rett nord for Kristiansand)

Jeg vet at Ole var anleggsarbeider/formann på Bergen-Voss, Sørlandsbanen og den banen som går fra Notodden langs Tinnsjøen. Alle disse på begynnelsen av 1900-tallet.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt i mitt siste svar, så er disse født for tidlig og døde før bøkene ble utgitt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei, Carsten.

Oskar Sigmund Stensby, født 1901 i Vang, oppga yrke jernbanetelegrafist da datteren Reidun giftet seg i Elverum kirke 29.09.1951. Finner du ham omtalt?

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore !

Adm.tjenesten og innv. stasjonspers. i Hamar distrikt:

Oskar Sigmund Stensbye, jernbanefullmektig I. Født 24-8-01 i Vang. G.m. Ingeborg Johansen, f. 8-11-03 i Løten. Barn: Reidun. Beg. som bud 1918., tr.elev 1919, togfører 1926, j.eksp. 1936, f.fullm. 1952, j.fullm. I 1956. Styremedl. i Hamar distr. kontorp. foren. Herredsstyremedl. i Elverum 9 år, medl. av likn.nemnda 9 år, derav 6 år som form., medl. av helserådet. Hobby: Skisport (tidl. aktiv hopper, har en rekke premier), sjakk (medl. av sjakklubb), jakt, fiske og friluftsliv. Faren Ole var kjelesmed ved jernb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adolf Mosling - sønn av Johan Andersen - kalte seg Adolf Mosheim f. 1866 Bø (Brønnøy) var i utlandet før han i 1893 ble gift i Oddernes med Inger Marie (Inga) Hansen Mosby. I Tacoma Tidende fra oktober 1897 står det " For fem Maaneder siden forlod han en god stilling ved Jernbanen i Norge og drog med sin Hustru  over Havet".

Kan det finnes hvilken stilling og hvor han befant seg før utvandringen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Carsten: Er det noen omtale av Vidar Conradi Wang som var født rundt 1900 ?  Han bodde på Slependen fra ca 1950 til 1992.  Han var gift med Lilli Antonia - vet ikke hva hennes pikenavn var.  Vet heller ikke om paret hadde noen etterkommere.  Mvh Roar Tvetmarken

Endret av Roar Tvetmarken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roar

Han er født i Modum 21-7-1900

https://media.digitalarkivet.no/kb20051025060028

1910

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036472012420

Konduktørene i Drammen distrikt: Vidar Wang, overkonduktør. Født 21-7-1900 i Modum. Gift med Lilly Kjeldsen, f. 16-1-1906 i Bakke. Barn: Vera. Beg. som banearb. 1920, stasjonsbetj. s.å., kond. 1939, overkond. 1944. Tidl. tjenestegjort i Stavanger og Kristiansand distrikt. Jernbaneskole 1939. Hobby: Fiske og friluftsliv. Bestefaren Lars Andersen og broren Ludvik var sporskiftere, faren Johan Larsen og svigerfaren Lars Kjeldsen var baneformenn.

Lilly i 1910

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036610000608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Søker etter opplysninger om to personer

A. Alf Olaf Palmberg 16 feb 1902 Kristiania - 10 mar 1984 Gran

B. Eilif Antonius Iversen 8 mai 1888 Tromsø - 16 apr 1971 Stavern

Litt informasjon om B. Eilif A.Iversen (min bestefar):
1922 - 1953; Flyttet til Mosjøen og jobbet nå med Nordlandsbanen. 
1923- Mosjøen. (Banen ble åpnet til Mosjøen sommeren 1940 av general Falkenhorst som var tysk hærsjef - sjef for felttoget i Norge.)
1924; Fallmoen/Fellingfoss, som ligger mellom Mosjøen og Laksfors.Ledet arbeidet med parsellen på Nordlandsbanen hvor Viadukten/ Trolldalsbrua mellom Laksfors og Trofors ble et "kunststykke" grunnet høyden ned til dalbunnen (49m høyt) og langt spenn.
1942 - Lillehammer, ble tvangsflyttet av tyskerne.
Ble pålagt av tyskerne til å stikke ut jernbanelinje mellom Lillehammer og Gjøvik. Jernbanelinjen er der riksv.4 går omtrent i dag.
1944- hadde kontor på Hamar, men bodde på Lillehammer. Hadde inspektøransvar for Dovrebanen til Åndalsnes. 
1947- jobbet i Drammen med ombygging av Vestfoldbanen fra smalsporet til normalsporet skinnegang. Eilif brukte et langt godstog - Nilsvogner med utstikk på den ene siden hvor de la skinnestrengene slik at de kunne legge store lengder samtidig av gangen. 
1952 - Sulitjelma hvor han prosjekterte frem Sulitjelmabanen som sto ferdig i juli 1956. Dette fikk han Kongen fortjenestemedalje i gull.
1953 - flyttet til Fauske hvor han fremdeles jobbet med Sulitjelmabanen. I dag er det vei i jernbanesporet.
1956 - 1962 Byingeniør i Fauske kommune.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var fin.

Da er du  firmenning til min kone.

Tar du kontakt så kan vi utveksle flere data. :)

Du kan kontakte meg på email; inger.stalhane@gmail.com  :)

Den var fin.

Da er du  firmenning til min kone.

Tar du kontakt så kan vi utveksle flere data. :)

Du kan kontakte meg på email; inger.stalhane@gmail.com  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Er det mulig å finne ut noe om Bjarne Vist, født 5/2-1927, ansatt ved Mosjøen Stasjon?

Og Ragna Vist født 1896, som vasket ved Mosjøen Stasjon?

Mvh Sanny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanny

Her er det jeg finner:

Renholdskvinner i Trondheim distrikt: Ragna Wist, renholdskvinne. Født 15-7-96 i Sparbu. G.m. John Wist, f. 30-9-94 i Sparbu (død) Barn: Borgny, Astrid, Johan og Bjarne. Beg. som renh.kvinne 1940. Tillitsmann i renh.kv. foren. i Mosjøen 1940-45. Hobby: Håndarbeid. Mannen var anl.arb., to sønner er henholsvis st.betj. og lokstallbetj.

Lokstallbetjenter i Trondheim distrikt: Johan Vist, lokstallbetj.. Født 7-6-25 i Overhalla. G.m. Jorunn Olsen, f. 6-5-25 i Leirfjord. Barn: Kjell. Beg. som lokpusser 1943, ans. lokstallbetj. 1943. Faren John var anl.arb. (døde ved ulykkestilfelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre, har du funnet opplysninger om min farfar John som døde etter å ha blitt truffet av en stein, dette skjedde

ved Svenningdal?  Jeg har prøvd å finne ut noe tidligere, men ikke greid det.

Har du noe så er jeg veldig interessert. :)

Mvh Sanny

Lenke til kommentar
Del på andre sider