Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?

Carsten Schanche

Recommended Posts

John Ingebretsen (Braaten) var ansatt som skinnelægger eller banearbeider ca. fra 1900 til 1904 i Lillestrøm. Veldig interessert i om du kan bekrefte dette.

mvh

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Halfdan Gulbrandsen Udness står oppført som Jernbanekonduktør i folketellinga for 1910 Kristiania Kjøpstad.

Jeg har funnet han i et bryllup i Østfold i 1925. Kan du se om han har vert i Jernbanen andre steder i landet?

Vennlig hilsen Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy og Elisabeth

Begge disse to er født på 1870-tallet og var derfor ikke yrkesaktive når bøkene ble utgitt i 1959. Så de er ikke omtalt dessverre.

Kanskje det kan finnes noe her ?

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_b%C3%B8ker_med_biografisk_informasjon#Jernbanepersonale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linken, jeg fant både far og sønn Udness og de holdt til i Oslo.  :D 

Vennlig hilsen Elisabeth

Endret av Elisabeth S Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Så flott at du tar på deg dette!

Jernbanearbeider Peder Amundsen, f. 1863 i Skjåk, flyttet fra sted til sted med sin kone og etter hvert barn for å jobbe på jernbaneanleggene.

Bosteder:

1869 - Lunner i Jevnaker, jernbanearbeider. sammen med konen Ragnhild Amundsdatter f. 1878 i Nord Trøndelag.

1898 - Brandbu, Gran

1900 - Søndre Land

1901 - Søndre Land, Hov

1902 - Søndre Land, Hov

1905 -Ål i Hallingdal

1908 - Buskerud, Norderhov ved Hønefoss

1910 - Sel i Gudbrandsdalen

1916 - Rauma, Øverdalen. Dør 16.10.1916. "Død ved nedrasing i en skjæring ved Raumabanen"

Finnes det flere opplysninger om familien og Peder Amundsen?

mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente

Peder er ikke omtalt siden han var død når bøkene ble utgitt.

Anleggsarbeidere: Amund P. Amundsen. Født 24-11-05 i Ål, Hallingdal. G.m. Gerda Åsheim, f. 29-12-09 i Gjerstad. Barn: Ragnhild, Thoralf og Kjell. Beg. som vognkjører ved Raumabanen 1917, i Telemark i 1924, Aust-Agder 1926, ved Kvinesheitunnelen 1934, Hægebostad 1940, ved Drammensbanens dobbeltspor 1948. Styremedlem og nestformann i foren. ved Sørlandsbanen og Drammensbanens dobbeltspor, medl. av tillitsmannsutv. begge steder. Bestefaren Amund Klinkenberg, faren Peder og broren August var anl.arb., sønnen Thoralf er verkstedarb., broren Sverre er anl.arb. Dessuten en rekke andre slektninger ved jernb.

Verkstedarbeidere i Drammen distrikt: Toralf Amunsen, verkstedarb. Født 29-9-33 i Gjerstad. G.m. Elsie Arnesen, f. 20-8-35 i Asker. Barn: Wenche. Beg. som sjåfør 1953, v.arb. 1956. Utlært dreier. Hobby: Motorer. Faren Amund er v.arb. ved jernbaneanl.

Det var det jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, tusen , tusen takk!

Amunds bror, August Olai 1908 - 1984. Kjenner du mer om ham enn det ovenfor nevnte? Han giftet seg med Kristine Gundine Mikalsen i Gjerstad i 1931. De bosatte seg i Vennesla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei, ser dette er en gammel tråd, men siden siste innlegg var for noen måneder siden prøver jeg likevel.

Står det noe informasjon om min oldefar og kanskje også tippoldefar?

Navnet hans er Halfdan Andersen, og fra hva jeg har hørt var han sivilingeniør for NSB og utga boken "Telegraf og Telefon"

http://websok.mikromarc.no/Mikromarc3/web/detail.aspx?Id=96&Unit=6471&db=norsk-jernbanemuseum

Det jeg har hørt er at også hans far igjen var stasjonsmester, tror det var Blaker stasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Inga Marie i Onsøy som bekrefter at faren var stasjonsmester

SAO, Onsøy prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1878-1898, s. 71
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060907030184

Inga med foreldre i 1900 på Blaker stasjon

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037032003789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei Carsten

Jeg lurer på om du finner en av disse i arkivet (ikke sikkert alle navnene er brukt):

Iver Johannesen Holbøeie Kveen, f. 18.6.1849

Johannes Iversen Torpstrø Kveen, f. 2.6.1877

Jørgen Iversen, f. 5. 7. 1910

De tre er henholdsvis min farfar, oldefar og tippoldefar. Alle var knyttet til jernbanen på ulike vis, tror jeg.

På forhånd takk for hjelpen. 

Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver og Johannes er ikke omtalt, de er født for tidlig. Hvor i landet bodde Jørgen etter 1910 ? Bøkene har ikke personregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedpersonalet i Bergen distrikt: Håkon Linnerud, verkstedarbeider II. Født 1-1-20 i Kongsvinger. G.m. Marta Haukeland, f. 20-1-24 i Haus. Beg. som ekstra v.arb. 1945, ans. v.arb. II 1947. Tidl. tj.gjort i Oslo distrikt (et par år). Middelskole. Hobby: Musikk.

Dåpen

SAH, Vinger prestekontor, Klokkerbok nr. 5, 1895-1920, s. 62
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060725030209

Foreldre og søsken i 1910

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036394000850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei Carsten

Jeg søker opplysninger om Hans Adolf Børresen, født 1832 i Lillehammer. Iflg. mine opplysninger var han stasjonsmester på Skarnes i 1872. Finnes det ytterligere opplysninger om han i dine arkiver ?

Mvh

Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider