Gå til innhold
Arkivverket

Utrykt Diplom iflg. arkivverket fra 3. desember 1533 - slekten Finne?

Fred Humborstad
 Del

Recommended Posts

Hei, det er bare et problem, Diplom du henviser til har 14 linjer, linje for linje, og Diplomet det referes til har 12. Kan det være at det ikke er dette Diplomet du henviser til, eller har Arkivverket merket det utrykt feil, ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den same teksten, men ikkje det same dokumentet. 

Linjeskifta er ikkje dei same (DA mot DN).

DN har til dømes markert ein lakune

" ... mdxxxiij sancte Barbare
[......] wore wij ..."

der utgjevaren gissar på "aften"  (fotnote 1).

I dokumentet på DA står det "afftenn" her.

Dokumentet i DN har "En seglrem og hull til enda en."

Dokumentet skanna i DA har to seglreimer, den eine med segl.

Dette tyder vel på at det kan vere to likeverdige eksemplar (ein til kvar part).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det bare å bøye seg i støvet, for Ivar har helt rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Denne transkripsjonen fant jeg i Diplomatarium Norvegicum:

https://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/middelalder/diplom_vise_tekst.cgi?b=18248&s=n&str=

Den har samme dato, og så vidt jeg klarer å se av den dårlige kopien er innholdet også det samme.

Hei Werner, kan du si hvordan du klarte å søke på dato i DN, 03.12.1533, jeg har forsøkt men finner ikke dokumentet ved søk på dato. Finner det på Bind og Brev nr., men greit å kunne finne det på dato, ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fred Humborstad skrev:

Hei Werner, kan du si hvordan du klarte å søke på dato i DN, 03.12.1533, jeg har forsøkt men finner ikke dokumentet ved søk på dato. Finner det på Bind og Brev nr., men greit å kunne finne det på dato, ?

Jeg gikk inn på søkesiden (https://www.dokpro.uio.no/dipl_norv/diplom_felt.html) og la inn 1533 i "fra og med år" og "til og med år", og så la jeg et ord jeg gjenkjente i teksten (Gieble) i den nest-nederste tekstboksen (Brevteksten).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.