Gå til innhold
Arkivverket

Brita Lena Olsdatter - Hvem var hun?

Ove Tony Arnesen
 Del

Recommended Posts

Hei, ja hvem var hun; egentlig? Jeg vet at ho var kona til min tip,tip. oldefar Henrik "Heikka" Aronsen (Aronsson, Strand) fra Kakama på finsk side av Nedre Torneå. De kom til Nordreisa rundt 1830, bodde på Tørfosnes og fikk flere barn - deriblant min tip, oldefar Henrik Henriksen (f. 1834). Problemet er at Brita Lena brukte både etternavnet Olsdatter og Abrahamsdatter i Norge, og da blir det vanskelig å finne og velge riktig "Brita Lene (evt. Helena) i svenske og finske arkiv. Ho skal etter sigende være født i Juoxengi på svensk side av Torne elva. Har flere "kandidater", men hvem er den riktige "Brita Lena"? Er nå i gang med å sjekke evt. ekteskap før de kom til Nordreisa, med dette er et møysommelig arbeide. Har dere noen tips i denne saken? Hilsen Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svaret. Jeg har også funnet vielsen i 1831, men "min" Henrik Aronsen er født i 1806 nede i Kakama i Finland og har ikke Jaako i etternavnet - har derfor sett etter en annen Brita Lena.  Men, jeg tror faktisk at du er inne på et riktig spor med mht. Abrahamsen som brukes i forb. med  dåpen av sønnen Henrik (min tip-oldefar) i Nordreisa i 1834.....og kanskje Olsdatter, som brukes bl.a. ved flere senere dåp av barn og ved død i 1857, er fra en Olof som er hennes biologiske far. Dette var et meget godt bidrag til min slektsforskning. Hilsen Ove T. Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   1 medlem

• Ove Tony Arnesen
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.