Gå til innhold
Arkivverket

Dragon Sten Christensøn Pugerud blir gift 1714 og får barn 1716 og 1718 i Eiker. Men hva var hans opphav - og hvor ble det av ham?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Han dukker opp ved giftermålet med Anne Augustinusdatter Rygg: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000976845

får datteren Kari: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001918176

og sønnen Christen: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001918176

Jeg kan ikke finne noen gård ved navn Pugerud, men Pukerud er et gårdsnavn som jeg finner i Trøgstad (kanskje ikke så sannsynlig?), Hol, Norderhov og Skoger, men overhodet ikke noe som ligner i Eiker.

Sten hadde en bror, Christopher Christensøn Daler iflg dette skiftekortet (som "enkens farbror") på andre side av skiftekortet: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224634080

Men det er absolutt alt jeg har klart å finne om han og hans opphav og videre skjebne.

Tillegg:

Om han ikke var "rekordung" ved vielsen - det finnes en Sten (15) og en Christopher (6) som sønner i skiftet etter Christen Stensøn Daler i 1717 - men det er vel ikke sannsynlig at han ble gift som 12-åring...? https://www.digitalarkivet.no/sk20100224630652

Denne Sten Christensøn Daler ble forøvrig gift med pige Dorethe Jonsd. i 1726: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000977635

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pukerud ligger vel på Drammen sia, dvs Skoger på den tida.

mvh

Tore

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var redd for det - for der er det mye rot og manglende kilder...

Men 1000 TAKK! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steen Christensen døpes 14. sept 1688 i Bragernes. Født utenfor ekteskap. Sønn av Christen Steensen Daler (omkr 1663-1716) og Anne Sørensdatter. Steen er min 5xtippoldefar. Fikk 8 barn i sitt ekteskap og døde 1763 på Stensmyren.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! 1000 TAKK!

Men fikk han de 6 barna jeg ikke har funnet i Skoger?

Og er "Stensmyren" = "Stensmyr under Lauerud" gårdsnr 117 bruksnr 19  i Øvre Sandsvær?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.4127fb2a46ce0e919bb1dc0bbf0ba4c7.png

til Tom -   Her ser du Stensmyren - ligger syd for Drammenselva nå  i Drammen kommune.   Tdligere Eiker og Nedre Eiker kommune.  mvh Finn 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Jon Torp skrev:

Steen Christensen døpes 14. sept 1688 i Bragernes. Født utenfor ekteskap. Sønn av Christen Steensen Daler (omkr 1663-1716) og Anne Sørensdatter. Steen er min 5xtippoldefar. Fikk 8 barn i sitt ekteskap og døde 1763 på Stensmyren.

Christen Steensen Daler var en halvbror av min ane Marte Steensdatter Gullaug i Lier. Jeg kjente ikke til at Christen fikk denne sønnen før han ble gift, så takk for den opplysningen. 

Jeg har mye om slekten til Christen Steensen og videre bakover i mine slektsnotater. Gå til min nettside https://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm og finn nummer 2254 og følg lenken "Se mer her". Christen Steensen er på side 21 og foreldrene på første side. I notatet er det nummerhenvisninger for slekten videre bakover. Christens mor Karen Pedersdatter Daler er etterkommer etter den adelige slekten på Gullaug i Lier som i ettertid blir kalt "Tordenstjerne".

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Ole Arild Vesthagen said:

Christen Steensen Daler var en halvbror av min ane Marte Steensdatter Gullaug i Lier. Jeg kjente ikke til at Christen fikk denne sønnen før han ble gift, så takk for den opplysningen. 

Jeg har mye om slekten til Christen Steensen og videre bakover i mine slektsnotater. Gå til min nettside https://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm og finn nummer 2254 og følg lenken "Se mer her". Christen Steensen er på side 21 og foreldrene på første side. I notatet er det nummerhenvisninger for slekten videre bakover. Christens mor Karen Pedersdatter Daler er etterkommer etter den adelige slekten på Gullaug i Lier som i ettertid blir kalt "Tordenstjerne".

Imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk arbeid du har gjort i anetavla di, men når det gjelder din ane nr 18040 så het han Bjørn Sevaldsøn Lunner f. 1475-1485 og død "etter 1528 men lenge før 1599" iflg Finne-Grønn i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift IX s284 og Bjørn Christiansen i samme kilde XXXV 4 s392. (og han hadde en bror Dyre død før 1549 på Hanestad på Toten)

Og hans far het Sevald Dyresøn Lunner (og hans kone antagelig Kari) iflg Finne-Grønn i NST IX s284 (og hadde brødrene Erland (nevnt 1490-1514)og Gunnar (nevnt 1511-1529))

Finne-Grønn skriver i Norsk Personalhistorisk Tidsskrift II 3 s 260 at dennes far igjen var Dyre Erlandsøn Sørum (før 1424-atter 1457) og dennes far igjen Erland Bårdsøn død før 28/2-1444.

Det betyr ikke at du ikke kan ha rett i at det var et slektsledd i mellom, men det er vel ikke dokumentert?

PS

Min farfars farfar er født 182 år før meg - dvs en gjennomsnittlig differanse mellom generasjonene på 45½ år. Det er selvfølgelig ikke direkte sammenlignbart, men... (smil)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

…… når det gjelder din ane nr 18040 så het han Bjørn Sevaldsøn Lunner f. 1475-1485 og død "etter 1528 men lenge før 1599 ……

Har du lest mine slektsnotater (pdf) med avskrift av de kilder jeg har funnet og min argumentasjon og vurderinger der? Primærkilder har jeg skrevet av jeg i fullstendig og ordrett gjengivelse, og jeg har alltid med kildehenvisninger.

Jeg kjenner til litteraturen som du nevner og annet som er skrevet om denne slekten. Men jeg baserer aldri mine slektsnotater utelukkende på litteratur. Jeg finner alltid fram til primærkilder, skriver av disse ordrett og vurderer nøye opplysningene som finnes der. Litteratur er ikke primærkilder.

Utfordringen er at det finnes to kilder om slekten på Lunner som delvis står i motsetning til hverandre:

·         Dom i herredagen 22.8.1599. Der framgår det at Dag Erlandsen Lunner og hans medarvinger var ”sønnesønns sønner” og ”tredje mann fra” Bjørn Lunner, videre at Claus Varlo var gift med Karen Bjørnsdtr. som var deres farfars søster.
Dag Erlandsen Lunner var sønn av Erland Bjørnsen Lunner. I følge opplysningene i dommen må Erland Bjørnsen Lunner ha vært sønn av en Bjørn Bjørnsen Lunner og sønnesønn av Bjørn Lunner (den eldre). Videre må Karen Bjørnsdtr. Varlo ha vært søster av Bjørn Bjørnsen Lunner og datter av Bjørn Lunner (den eldre).

·         Slektstavle fra omkring 1640-tallet. Der oppgis det at Torsten var sønn av Dag, Dag var sønn av Erland, Erland var sønn av Bjørn og Bjørn var sønn av Sevald Lunner og bror av Dyre lagmann. I dette oppsettet er det en generasjon mindre.

Hvilken av de to kildene er mest troverdig? Jeg vil anta at opplysningene i herredagsdommen er mest troverdig. Den er omkring 50 år eldre enn slektstavlen. Dag Erlandsen Lunner en av partene i saken for herredagen, og det var han som oppga slektsforholdet til Bjørn Lunner (den eldre). Det blir uttrykt på tre forskjellige måter: at Dag var sønnesønns sønn, at han var tredje mann etter Bjørn, og at Karen Bjørnsdtr. var søster av farfaren og datter av Bjørn Lunner (den eldre). Med uttrykket ”medarvinger” kan det ikke menes noe annet enn Dags søsken. Hans tre kjente søsken Bjørn Erlandsen Daler, Guri Erlandsdtr. Oren og Sevald Erlandsen Lunner var alle voksne og i live i 1599. Det kan neppe siktes til Dag Erlandsens barn, siden det var Dag selv som hadde rettighet til godset som saken dreide seg om.

Jeg har derfor i mine notater valgt å føre opp Bjørn (Bjørnsen) Lunner som et ledd mellom Erland Bjørnsen og Bjørn Sevaldsen. Riktignok under tvil, slik jeg argumenterer for i mitt notat.

…… han hadde en bror Dyre død før 1549 på Hanestad på Toten ……

Jeg er også etterkommet etter lagmann Dyre Sevaldsen og har mye om ham og hans slekt i et eget slektsnotat. Du finner lenke til notatet i oversikten på min nettside.

…… Og hans far het Sevald Dyresøn Lunner (og hans kone antagelig Kari) iflg Finne-Grønn i NST IX s284 (og hadde brødrene Erland (nevnt 1490-1514)og Gunnar (nevnt 1511-1529))

Sevald Lunner er ikke nevnt med farsnavn i noen kilder, men det er rimelig sikker at han var en sønn av Dyre Erlendsson på Sørum i Hole på Ringerike. Se argumentasjon i mitt notat. Der har jeg også med Sevald Dyressons brødre Erlend og Gunnar. At kona til Sevald Dyresson kone het Kari er en ren gjetning uten noe kjent grunnlag i primærkilder. Hans kone er helt ukjent, derfor har jeg ikke tatt med noe om henne.

Hvis noen klarer å finne primærkilder med opplysninger utover det jeg har med i mine notater, vil jeg sette stor pris på å bli orientert med nøyaktig kildehenvisning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Arild

Jeg ble så overasket da jeg så at din ane nr 18040 hadde "feil" farsnavn i forhold til det noen av landets skarpeste genealoger hadde kommet til at jeg skrev innlegget over uten tanke for at det kanskje sto noe mer lenger ned. Det beklager jeg.

Jeg så jo at det sto noe mer etter at jeg hadde publisert innlegget og lurte veldig på om jeg skulle slette det uten videre. Men, som Ole Brumm sa - "gjort er gjort og spist er spist" - så jeg lot det stå i håp om at det skulle bli en debatt om saken.

Det håper jeg fremdeles, for du har en meget interessant teori!

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.