Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Skifte ved Klepene i Tiose annex, Brunlaugnes 1759

Recommended Posts

Jeg må be om litt hjelp til tyding igjen når det gjelder dette skiftet etter Anun Børresen Klepane 1759. Vil gjerne ha hjelp fra sen linja som begynner med Klepene i Tiose annex og til og med den linja der Søren Amundsen Berug er nevnt

https://www.digitalarkivet.no/sk20090102330836

Mvh Sissel Johnsen

[…] Tiose Annex og Brunlaugnes

Tinglaug, for sammmesteds at slutte lov-

lig skifte efter den der afdøde Anund

Børresen til deeling mellem Enken

Kisten Børresdatter og hendes med

den Sal: Mand aflede %børn% Eeneste Dat-

ter Navnl: Maria Anundsdatter for

hvilket Barn til Formynder blev

beskikket Søren Amundsen berug […]

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
22 minutter siden, Even Stormoen skrev:

[…] Tiose Annex og Brunlaugnes

Tinglaug, for sammmesteds at slutte lov-

lig skifte efter den der afdøde Anund

Børresen til deeling mellem Enken

Kisten Børresdatter og hendes med

den Sal: Mand aflede %børn% Eeneste Dat-

ter Navnl: Maria Anundsdatter for

hvilket Barn til Formynder blev

beskikket Søren Amundsen berug […]

Mvh

Tusen takk for rask hjelp. Det var veldig nyttig for meg

Hilsen Sissel

• Liker 1

Jeg tillater meg å be om litt tyding til. I dette skiftet etter Anun olsen Omsland søndre ser jeg både hans navn og barnas navn. Men er det nevnt noe navn på barnas mor?

https://www.digitalarkivet.no/sk20090102330137

Hilsen Sissel

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Nei. skiftet er mellom borna; mor (evt. mødre) er ikkje nemnde.

Dvs. at han må ha vore enkjemann. 

... til paafølgende Skifte og deeling effter Loven, imellum forberørte Anund Olsen som i sit Enckemands Sæde er afdød, hands effterlatte børn og arfvinger, som bleve angifne at være af følgende Nauvne og Alder: ...

Som Ivar S. Ertesvåg er inne på, var navnet/navnene til Anunds tidligere avdøde ektefelle(r) ikke relevant for skiftet. Uheldigvis (for oss) er navnet/navnene dermed utelatt.

• Liker 1
15 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

... til paafølgende Skifte og deeling effter Loven, imellum forberørte Anund Olsen som i sit Enckemands Sæde er afdød, hands effterlatte børn og arfvinger, som bleve angifne at være af følgende Nauvne og Alder: ...

Som Ivar S. Ertesvåg er inne på, var navnet/navnene til Anunds tidligere avdøde ektefelle(r) ikke relevant for skiftet. Uheldigvis (for oss) er navnet/navnene dermed utelatt.

Hei Kristian! Takk for at du gjorde mer enn jeg ba om. I et stort skifte etter Rejer Sørensen, Gjelstad, Skjee fra !742, er Gjedske Pedersdatter nevnt som gift med Anund Olsen Omsland (hun er død på det tidspunktet) og barna hennes er nevnt i skiftet. Det stemmer med barna fra skiftet over her, men tenkte bare det ville vært en ekstra forsterkning hvis hun også hadde blitt nevnt i skiftet etter Anund

Hilsen Sissel

3 timer siden, Sissel Johnsen skrev:

Hei Kristian! Takk for at du gjorde mer enn jeg ba om. I et stort skifte etter Rejer Sørensen, Gjelstad, Skjee fra !742, er Gjedske Pedersdatter nevnt som gift med Anund Olsen Omsland (hun er død på det tidspunktet) og barna hennes er nevnt i skiftet. Det stemmer med barna fra skiftet over her, men tenkte bare det ville vært en ekstra forsterkning hvis hun også hadde blitt nevnt i skiftet etter Anund

Du har helt rett! Og dette er det litt pinlig at jeg ikke husket, for skiftet etter Reier Sørensen var en av hovedkildene mine, da jeg i Gjallarhorn nr. 37 (2005) skrev om "Ætlinger av Margrete Gulliksdatter på Søndre Hellenes i Hvarnes". Da skrev jeg at Gjeske Pedersdatter var Anund Olsen Omslands ukjente kone:

IMG_8162.jpg

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 1
4 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Du har helt rett! Og dette er det litt pinlig at jeg ikke husket, for skiftet etter Reier Sørensen var en av hovedkildene mine, da jeg i Gjallarhorn nr. 37 (2005) skrev om "Ætlinger av Margrete Gulliksdatter på Søndre Hellenes i Hvarnes". Da skrev jeg at Gjeske Pedersdatter var Anund Olsen Omslands ukjente kone:

IMG_8162.jpg

Da er vi helt enige Kristian! 

Hilsen Sissel

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.