Gå til innhold
Arkivverket

Skifte ved Klepene i Tiose annex, Brunlaugnes 1759

Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

[…] Tiose Annex og Brunlaugnes

Tinglaug, for sammmesteds at slutte lov-

lig skifte efter den der afdøde Anund

Børresen til deeling mellem Enken

Kisten Børresdatter og hendes med

den Sal: Mand aflede %børn% Eeneste Dat-

ter Navnl: Maria Anundsdatter for

hvilket Barn til Formynder blev

beskikket Søren Amundsen berug […]

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Even Stormoen skrev:

[…] Tiose Annex og Brunlaugnes

Tinglaug, for sammmesteds at slutte lov-

lig skifte efter den der afdøde Anund

Børresen til deeling mellem Enken

Kisten Børresdatter og hendes med

den Sal: Mand aflede %børn% Eeneste Dat-

ter Navnl: Maria Anundsdatter for

hvilket Barn til Formynder blev

beskikket Søren Amundsen berug […]

Mvh

Tusen takk for rask hjelp. Det var veldig nyttig for meg

Hilsen Sissel

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. skiftet er mellom borna; mor (evt. mødre) er ikkje nemnde.

Dvs. at han må ha vore enkjemann. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Nei. skiftet er mellom borna; mor (evt. mødre) er ikkje nemnde.

Dvs. at han må ha vore enkjemann. 

... til paafølgende Skifte og deeling effter Loven, imellum forberørte Anund Olsen som i sit Enckemands Sæde er afdød, hands effterlatte børn og arfvinger, som bleve angifne at være af følgende Nauvne og Alder: ...

Som Ivar S. Ertesvåg er inne på, var navnet/navnene til Anunds tidligere avdøde ektefelle(r) ikke relevant for skiftet. Uheldigvis (for oss) er navnet/navnene dermed utelatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

... til paafølgende Skifte og deeling effter Loven, imellum forberørte Anund Olsen som i sit Enckemands Sæde er afdød, hands effterlatte børn og arfvinger, som bleve angifne at være af følgende Nauvne og Alder: ...

Som Ivar S. Ertesvåg er inne på, var navnet/navnene til Anunds tidligere avdøde ektefelle(r) ikke relevant for skiftet. Uheldigvis (for oss) er navnet/navnene dermed utelatt.

Hei Kristian! Takk for at du gjorde mer enn jeg ba om. I et stort skifte etter Rejer Sørensen, Gjelstad, Skjee fra !742, er Gjedske Pedersdatter nevnt som gift med Anund Olsen Omsland (hun er død på det tidspunktet) og barna hennes er nevnt i skiftet. Det stemmer med barna fra skiftet over her, men tenkte bare det ville vært en ekstra forsterkning hvis hun også hadde blitt nevnt i skiftet etter Anund

Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sissel Johnsen skrev:

Hei Kristian! Takk for at du gjorde mer enn jeg ba om. I et stort skifte etter Rejer Sørensen, Gjelstad, Skjee fra !742, er Gjedske Pedersdatter nevnt som gift med Anund Olsen Omsland (hun er død på det tidspunktet) og barna hennes er nevnt i skiftet. Det stemmer med barna fra skiftet over her, men tenkte bare det ville vært en ekstra forsterkning hvis hun også hadde blitt nevnt i skiftet etter Anund

Du har helt rett! Og dette er det litt pinlig at jeg ikke husket, for skiftet etter Reier Sørensen var en av hovedkildene mine, da jeg i Gjallarhorn nr. 37 (2005) skrev om "Ætlinger av Margrete Gulliksdatter på Søndre Hellenes i Hvarnes". Da skrev jeg at Gjeske Pedersdatter var Anund Olsen Omslands ukjente kone:

IMG_8162.jpg

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.