Gå til innhold
Arkivverket

Er kodene for direkteoppslag med start 'og' endra?

Recommended Posts

Hei - eg har søkt lenge etter utvandrarar frå Lesja i både skanna og søkbare protokollar. Har så lagra direkteoppslag / permanent id i forma t.d. 'og00000000453253', men får no plutseleg "Finner ikke nettside" ved forsøk på oppslag/sjekk.

Har Arkivverket nokon forklaring på desse endringane i id?

Mvh Arnfinn Kjelland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arnfinn Kjelland skrev:

Hei - eg har søkt lenge etter utvandrarar frå Lesja i både skanna og søkbare protokollar. Har så lagra direkteoppslag / permanent id i forma t.d. 'og00000000453253', men får no plutseleg "Finner ikke nettside" ved forsøk på oppslag/sjekk.

Har Arkivverket nokon forklaring på desse endringane i id?

IDer som begynner på og tilhører handlingspostene i emigrantdataene. Personpostene har IDer som begynner på pe. Tidligere var det et 1:1-forhold mellom handlingsposter og personposter, med den konsekvens at det var vanskelig å orientere seg med hensyn til hvilke emigranter som reiste sammen.

Når emigrantdataene de siste 1-2 åra har blitt overhalt og komplettert, har ett av grepene vært å samle emigranter i såkalte reisegrupper (f.eks. https://www.digitalarkivet.no/og00000001445624). Følgelig har det blitt langt færre handlingsposter enn det var tidligere, og selv om handlingsposten (med ID) for én person pr. reisegruppe kunne vært videreført, ser det ut til - etter hva jeg kan se i databasen - at alle handlingsposter er generert på nytt, og at alle IDer er nye. IDen med det laveste løpenummeret ser ut til å være og00000001293579.

For meg ser det altså ut til personpostenes IDer er videreførte, men at det har vært nødvendig å innføre nye IDer for handlingspostene, som følge av omstruktureringene av dataene. Personpostenes IDer har Arkivverket vært forpliktet til å videreføre, både av hensyn til den allmenne bruker og av hensyn til Historisk befolkningsregister.

Fordi det tidligere var et 1:1-forhold mellom handlingsposter og personposter, var visningene av hhv. handlingpost og personpost nokså like - de omfattet stort sett de samme opplysningene om både person og handling. Derfor er det ikke uventet at noen har lagret handlingspostens ID, hvor de heller skulle ha lagret personpostens ID.

Siden det var et 1:1-forhold mellom handlingsposter og personposter, kan det tenkes at handlingsposten og personposten som hørte sammen, hadde samme løpenummer. I så fall skal og00000000453253 svare til pe00000000453253, men det er kanskje bare et halmstrå: https://www.digitalarkivet.no/pe00000000453253

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Skjønar at omgrepet 'reisegruppe' sikkert er nyttig, men omlegginga unngjekk i alle fall meg. Får vel da prøve å finne att desse reisegruppene. Desse kan nok vere ei interessant tilnærming.

Mvh Arnfinn Kjelland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.