Gå til innhold
Arkivverket

Gammelt gårds- og bruksnummer i Eidsberg kommune

Fredrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg vil finne gammel grunnbok for en eiendom.

Gårds- og bruksnummeret er ikke lenger i bruk, og kommunen finnes ikke lenger (sammenslått).

Det gjelder det som en gang var gnr. 230 bnr. 43 i tidligere Eidsberg kommune. I FT 1920 heter det gnr. 58 bnr. 43 - tror det er samme eiendom. Jeg har kommet frem til at denne enheten ble slått sammen med en annen matrikkelenhet i 1992. Den nye enheten er nå gnr. 330 bnr. 360 i Indre Østfold kommune. Jeg har sjekket grunnboken for den eiendommen, men finner ingenting av det jeg leter etter, som primært er historisk informasjon om eier rundt 1900-1910. 

Kan noen gi meg tips for å finne frem? Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnboksbladtjenesten søker du med kommune, gårdsnummer og bruksnummer som eiendommen ville hatt, om den ikke var blitt sammenslått: https://media.digitalarkivet.no/self-service/grbb?municipalities[]=3118&gnr=330&bnr=43&fnr=&snr=&name=

Grunnboksbladet vil ofte ha sparsomt med informasjon om eierskifter før 1935. Da må du videre til panteregistrene: https://media.digitalarkivet.no/tl/preg/browse?archive_key=&municipalities[]=0125&place=

På grunnboksbladet står det øverst en henvisning til det siste panteregisteret, "fra I fol. 174".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar, Kristian! Dette gjorde susen, og jeg fant akkurat det jeg lette etter.

Fredrik 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.