Gå til innhold
Arkivverket

Matrikkel 1850/1851 ikke 1838.

Recommended Posts

Ved bruk av "Finn kilde" og valget matrikkel under matrikler og jordebøker for kommunen 1116 Eigersund herred er dette et av treffene: Innhold for Oluf Rygh, F - Materiale Vedrørende "Norske Gaardnavne", Navneforskning Og Historisk Topografi, Fb - Oluf Ryghs Eksemplar Av Matrikkelen For 1838, Med Hans Notater, Nr. 10: Stavanger Amt - Skanna arkiver - Arkivverket

Den matrikkelen som vises her for hele Stavanger Amt er ikke fra matrikkelen 1838, men fra matrikkel 1850/1851 som viser tydelig 1850 for tinglag i Jæren og Dalane fogderi og for 1851 for tinglag i Ryfylke fogderi på startsiden for hvert tinglag. Den samme matrikkelen for Jæren og Dalane fogderi finnes også på Nasjonalbiblioteket med år 1850 som vist her: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2023031528012?page=1

Det er også løpenummer i denne 1850 matrikkelen som er utgangspunktet i panteregisteret 1869-1959 bla. for 1116 Eigersund herred som er min spesialitet.

Bestemmelsen om ny matrikkel og trykking av den er beskrevet i Departements-tidende i 1850 her: https://www.nb.no/items/07ae3dc61868bfd542b3b63d51e6a052?page=879

Og i 1851 her: https://www.nb.no/items/74a513fdd48da9a6a3c3d8a65cf7bbd4?page=353

Dette bør enten endres i søket eller i det minste anmerkes da jeg tidligere har svart på dette problemet med løpenummer som ikke er funnet i et spørsmål i brukernes eget forum for flere år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2025 den 11.58, Sverre Bekken skrev:

Dette bør enten endres i søket eller i det minste anmerkes da jeg tidligere har svart på dette problemet med løpenummer som ikke er funnet i et spørsmål i brukernes eget forum for flere år siden.

Takk for at du gjør oss oppmerksomme på dette. Denne feilen har Digitalarkivet arvet fra arkivkatalogen for Ryghs privatarkiv, hvor katalogforfatteren ikke har observert at Ryghs matrikkeleksemplar for Stavanger amt har en senere datering. Vi vil derfor starte med en gjennomgang av arkivkatalogen, for å se om det mer som bør justeres og presiseres, og så oppdaterer vi Digitalarkivet i forlengelsen av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis kjent til dette i over 40 år for Jæren og Dalane da Dalane Folkemuseum matriklene 1838, 1850, 1886 og 1906 i original utgave, så mitt arbeid med eier/bruker historie for Eigersund har gått greit.

Det kan se ut som at det muligens kan finnes noe steder til som har blitt oppdaterte med nye nummer på 1850 tallet. Ved søk på "som samme" som er en del av tittelen på 1850 matrikkelen i boken Trykte kjelder til norsk lokalhistorie fra 1994 kommer det opp 6 matrikler som her:

Trykte kjelder til norsk lokalhistorie : bibliografi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.