Gå til innhold
Arkivverket

Fødsler i Christiania

Grethe Forøy, Drammen
 Del

Recommended Posts

Hei gode hjelpere der ute.

Finnes det andre steder å lete etter fødte i Christiania fra 1800 - 1830 enn i kirkebøkene ?  Tror personen jeg leter etter kan være født utenfor ekteskap. 

Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville være til hjelp om du oppgir navn på personen du leter etter. Det bør ikke være noe problem å oppgi navn så langt tilbake i tid. Finner du ikke fødsel/dåp i kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg leter etter er Elen Cathrine Theiste, født alt fra 1804 -1808 i Christiania, alt ettersom hvem som legger ut noe om henne. 😉 Jeg har spurt på denne siden før men ingen finner henne født eller konfirmert, derfor lurte jeg på om det var andre steder jeg kunne lete.  Det siste jeg fant, ved en tilfeldighet, var henne omtalt i en bok som heter Altman og kretsen deromkring av Ole Johan Valle. I boken skal hun være født 1806 - i Christiania...  Jeg tror.... hun kan være født utenfor ekteskap og at far har betalt seg ut av situasjonen og da blir det nok umulig å finne henne vil jeg tro. Hun oppgir Johannes Theiste som sin far ved vielse i Roan 1842 og ved hennes død 1.3.1892 Bjørnør står det i dødsfallprotokollen at : hun kom til familie Doksrud (Doxrud) som spedbarn. Jeg blir bare forvirret. Hvor kan hun være konfirmert, og måtte ikke folk ha en fødselsattest den gangen ????

Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved første ekteskapet hennar, med skipper Andreas Paasche i Hammerfest 1825, er namnet hennar skrive: Elen Katrine Thejsted, ho er 20 år gml, fødd i Christiania. (Den eine av forlovarane er Tolder? Doxerud.)

Hammerfest sokneprestkontor, AV/SATØ-S-1347/H/Ha/L0003.kirke: Ministerialbok nr. 3, 1821-1842, s. 370-371
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070608650407

Tolder Doxerud (også skrive Doxrud) er kanskje ident. med Ole Christian Doxerud, https://www.digitalarkivet.no/pd00000003696186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, men alle disse opplysningene har jeg allerede. Det er fødsel og konfirmasjon jeg mangler, men jeg skjønner at det kan forbli en uløst gåte, dessverre.

Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du namn på Ole Christian Dox(e)ruds foreldre og veit du kor dei budde? Særleg omkring den tida Elen Cathrine antakeleg blei konfirmert. Fint om du legg ut lenker til det du faktisk veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes i Løtenboka : Gård og slekter 1  -side 276-277.  Her er Ole Christian Doksruds familie  omtalt, også at hans foreldre hadde et fosterbarn, men dette barnets navn er ikke oppgitt.  

Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.